Preoperatiivisen yksikön perehdytysopas opiskelijoille
Karvinen, Kirsi; Kohvakka, Krista-Leena (2014)
Karvinen, Kirsi
Kohvakka, Krista-Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116200
Tiivistelmä
Perehdyttäminen vaikuttaa osaamiseen, oppimiseen ja motivaatioon. Perehdyttäminen luo vahvan perustan yhteistyölle, työn tekemiselle ja ammatilliselle kasvulle. Opiskelijoiden perehdyttämisen tulee olla riittävä ja vastata heille asetettuja vastuita, sillä osaaminen ja ammattitaito ovat keskeisiä edellytyksiä potilasturvallisuuden takaamiselle. Perehdyttäminen mahdollistaa opiskelijoille hyvän harjoittelujakson ja opiskelijoiden perehdyttämistä ohjaavat samat periaatteet kuin työntekijöidenkin perehdyttämistä. (Kangas 2005, 3; Hoitotyön vuosikirja 2009, 183-184.)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selkeä ja toimiva perehdytysopas opiskelijoille Keski-Suomen keskussairaalan Preoperatiiviseen yksikköön. Oppaan tavoitteena on helpot-taa ja selkeyttää opiskelijoiden perehtymistä harjoittelujakson aikana. Toimiva opas edistää harjoitteluyksikköön sopeutumista ja opiskelijan oppimista. Opasta on mahdollista käyttää pohjana myös uusien työntekijöiden perehdyttämisoppaaseen.
Preoperatiivisessa yksikössä vastaanotetaan ja ohjataan leikkaukseen tulevia potilaita. Toive perehdytysoppaan tekemisestä tuli Preoperatiivisen yksikön työntekijöiltä. Yksikössä ei ole aikaisempaa perehdytysopasta opiskelijoille. Oppaan sisältöä pohdittiin ja muokattiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kirjallisuuden avulla perehdyttämistä ja mistä onnistunut perehdyttäminen koostuu sekä perehdyttämistä osana opiskelijan ammatillisen kasvun edistäjänä. Lisäksi käsiteltiin preoperatiivistä yksikköä, potilaan hoitopolkua ja leiko- mallin syntyä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selkeä ja toimiva perehdytysopas opiskelijoille Keski-Suomen keskussairaalan Preoperatiiviseen yksikköön. Oppaan tavoitteena on helpot-taa ja selkeyttää opiskelijoiden perehtymistä harjoittelujakson aikana. Toimiva opas edistää harjoitteluyksikköön sopeutumista ja opiskelijan oppimista. Opasta on mahdollista käyttää pohjana myös uusien työntekijöiden perehdyttämisoppaaseen.
Preoperatiivisessa yksikössä vastaanotetaan ja ohjataan leikkaukseen tulevia potilaita. Toive perehdytysoppaan tekemisestä tuli Preoperatiivisen yksikön työntekijöiltä. Yksikössä ei ole aikaisempaa perehdytysopasta opiskelijoille. Oppaan sisältöä pohdittiin ja muokattiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kirjallisuuden avulla perehdyttämistä ja mistä onnistunut perehdyttäminen koostuu sekä perehdyttämistä osana opiskelijan ammatillisen kasvun edistäjänä. Lisäksi käsiteltiin preoperatiivistä yksikköä, potilaan hoitopolkua ja leiko- mallin syntyä.