1-3-vuotiaiden lasten leikki arjessa : Mitä ja miten sitä oikein leikitään?
Oijusluoma, Johanna (2014)
Oijusluoma, Johanna
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516663
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni aiheena on 1-3-vuotiaiden lasten leikki arjessa ja sen ilmeneminen päiväkodissa sekä kotona. Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti 1-3-vuotiaiden lasten kehitystä ja leikkiä. Päätavoitteena on selvittää miten ja millaisia leikkejä lapset leikkivät päiväkodissa ja kotona sekä kumpaa arvostetaan enemmän; vapaata vai ohjattua leikkiä.
Teoreettinen kuvaus:
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen yleisesti leikkiä ja sen eri muotoja. Käsittelen yleisesti vapaata – ja ohjattua leikkiä sekä leikin merkitystä lapselle. Kerron myös ikäkohtaisesti 1-3-vuotiaiden kehityksestä sekä leikistä.
Metodologinen kuvaus:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen opinnäytetyö, johon olen kerännyt aineistoni kyselylomakkeilla (liite 1 ja liite 2) helmikuun 2014 aikana. Kyselyn kohdejoukoksi valitsin erään Oululaisen päiväkodin jatketun aukioloajan- osaston työntekijät sekä muutaman alle kolmevuotiaan lapsen vanhemman. Kyselyyn vastasivat neljä päiväkodin työntekijää, sekä viisi lapsen vanhempaa.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Lapset leikkivät hyvin samanlaisia leikkejä niin kotona kuin päiväkodissakin. Työntekijät ja vanhemmat arvostavat vapaata ja ohjattua leikkiä yhtä paljon, mutta lapset kuitenkin leikkivät enemmän vapaasti kuin ohjatusti.
Opinnäytetyöni aiheena on 1-3-vuotiaiden lasten leikki arjessa ja sen ilmeneminen päiväkodissa sekä kotona. Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti 1-3-vuotiaiden lasten kehitystä ja leikkiä. Päätavoitteena on selvittää miten ja millaisia leikkejä lapset leikkivät päiväkodissa ja kotona sekä kumpaa arvostetaan enemmän; vapaata vai ohjattua leikkiä.
Teoreettinen kuvaus:
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen yleisesti leikkiä ja sen eri muotoja. Käsittelen yleisesti vapaata – ja ohjattua leikkiä sekä leikin merkitystä lapselle. Kerron myös ikäkohtaisesti 1-3-vuotiaiden kehityksestä sekä leikistä.
Metodologinen kuvaus:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen opinnäytetyö, johon olen kerännyt aineistoni kyselylomakkeilla (liite 1 ja liite 2) helmikuun 2014 aikana. Kyselyn kohdejoukoksi valitsin erään Oululaisen päiväkodin jatketun aukioloajan- osaston työntekijät sekä muutaman alle kolmevuotiaan lapsen vanhemman. Kyselyyn vastasivat neljä päiväkodin työntekijää, sekä viisi lapsen vanhempaa.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Lapset leikkivät hyvin samanlaisia leikkejä niin kotona kuin päiväkodissakin. Työntekijät ja vanhemmat arvostavat vapaata ja ohjattua leikkiä yhtä paljon, mutta lapset kuitenkin leikkivät enemmän vapaasti kuin ohjatusti.