Ex Cinere Checkmate : Kuinka lisätä animaatioon pelillisiä elementtejä
Välitalo, Jenni (2014)
Välitalo, Jenni
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516651
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on pelillisten elementtien lisääminen animaatioon. Sen tavoitteena on tutkia tekemääni animaatiota, joka on rytmitetty pelillisiä elementtejä varten.
Käsittelen tekemäni animaation tekoprosessin, jossa selostan mitä animaation tekoon tarvitaan ja mitä on otettava huomioon animaatiota tehdessä. Ongelmien ratkaisu on myös osana tätä tekstiä.
Käsittelen myös valitsemani pelielementin, Quick time eventin, toiminnan ja mitä sitä käyttäessä on otettava huomioon, jotta pelin pelaaminen olisi mahdollisimman miellyttävää. Käsittelen myös inspiraation lähteeni, sekä vanha arcade-peli nimeltä Dragon's Lair, joka toimi referenssinäni.
Lähteinäni toimii mainitsemani Dragon's Lair ja kirja nimeltä Level UP (2010), joka on pelintekijöiden käsikirja. Tekoprosessiani havainnollistamassa ovat kuvankaappaukset tekemäni animaation jokaisesta kohtauksesta, sekä suunnitteluprosessin aikana luomani luonnokset ja valitsemani väripaletti.
Olen työni lopputulokseen tyytyväinen, vaikka muutamat puutteet jäivät hieman harmittamaan. Äänimaailman luominen oli näistä yksi. Minulla ei riittänyt sen luomiseen aikaa, joten animaatio jäi kokonaan ilman ääniä. Animaatio kuitenkin kykenee kertomaan tarinansa ilman ääniä. Animaation pituus oli toinen asia, joka oli harmillista, mutta animaatio on tarpeeksi pitkä antamaan viittauksen kokonaiseen peliin.
Käsittelen tekemäni animaation tekoprosessin, jossa selostan mitä animaation tekoon tarvitaan ja mitä on otettava huomioon animaatiota tehdessä. Ongelmien ratkaisu on myös osana tätä tekstiä.
Käsittelen myös valitsemani pelielementin, Quick time eventin, toiminnan ja mitä sitä käyttäessä on otettava huomioon, jotta pelin pelaaminen olisi mahdollisimman miellyttävää. Käsittelen myös inspiraation lähteeni, sekä vanha arcade-peli nimeltä Dragon's Lair, joka toimi referenssinäni.
Lähteinäni toimii mainitsemani Dragon's Lair ja kirja nimeltä Level UP (2010), joka on pelintekijöiden käsikirja. Tekoprosessiani havainnollistamassa ovat kuvankaappaukset tekemäni animaation jokaisesta kohtauksesta, sekä suunnitteluprosessin aikana luomani luonnokset ja valitsemani väripaletti.
Olen työni lopputulokseen tyytyväinen, vaikka muutamat puutteet jäivät hieman harmittamaan. Äänimaailman luominen oli näistä yksi. Minulla ei riittänyt sen luomiseen aikaa, joten animaatio jäi kokonaan ilman ääniä. Animaatio kuitenkin kykenee kertomaan tarinansa ilman ääniä. Animaation pituus oli toinen asia, joka oli harmillista, mutta animaatio on tarpeeksi pitkä antamaan viittauksen kokonaiseen peliin.