Jälkikuvia : piirros nykytaiteessa
Aho, Outi (2014)
Aho, Outi
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516729
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen teorioita ja käsitteitä, jotka liittyvät piirtämiseen nykytaiteessa. Tällöin taiteilija käyttää piirtämistä oman ilmaisunsa välineenä siten, että piirrosprosessin lopputulos on piirros itsenäisenä taideteoksena. Etsin vastauksia kysymyksiin: mikä ja kuka olen, kun nimitän itseäni piirtäjäksi? Miten oman piirtämiseni ja työskentelyni lähtökohdat suhteutuvat nykytaiteen näkemyksiin piirtämisestä?
Lähestyn kysymyksiä sekä oman tekemiseni analysoinnilla että piirtämisestä julkaistun kirjallisuuden pohjalta. Tärkeimpiä lähteitäni ovat olleet Deanna Petherbridgen teos ”The Primacy of Drawing – Histories and Theories of Practice” sekä esseekokoelma ”Writing on Drawing – Essays on Drawing Practice and Research”. Rajaan tarkasteluni niihin nykypiirtämiseen liittyviin teorioihin, jotka koen merkityksellisiksi myös omassa piirtämisessäni: piirtäminen näkemisen ja visuaalisen ajattelun välineenä sekä piirtäminen fyysisenä ja ajallisena prosessina.
Nykypiirtäminen (Contemporary Drawing) on oma itsenäinen taidemuotonsa,joka eroaa maalaamisesta toimintatavoiltaan ja käsitteiltään. Käsitteillä tässä yhteydessä tarkoitetaan piirtäjän tietoisia valintoja, jotka liittyvät piirtämisen peruselementteihin kuten jäljen tekemiseen. Piirtäminen on sekä ajattelemista että toimintaa – kehollista tuntemista. Piirtäessäni neuvottelen rationaalisen ja irrationaalisen
ajatteluni, intellektuaalisen ja intuitiivisen mieleni, pään ja käden kanssa.
Piirtäminen on tekemistä, jossa piirrosprosessin kaikki vaiheet näkyvät lopputuloksessa. Piirrosprosessissa korostuukin ajan ja ajallisuuden merkitys. Piirros taideteoksena on näkyvä manifesti piirtäjän persoonallisuudesta, näkemisen prosessista, päätöksenteosta ja piirtämisen taidosta.
Lähestyn kysymyksiä sekä oman tekemiseni analysoinnilla että piirtämisestä julkaistun kirjallisuuden pohjalta. Tärkeimpiä lähteitäni ovat olleet Deanna Petherbridgen teos ”The Primacy of Drawing – Histories and Theories of Practice” sekä esseekokoelma ”Writing on Drawing – Essays on Drawing Practice and Research”. Rajaan tarkasteluni niihin nykypiirtämiseen liittyviin teorioihin, jotka koen merkityksellisiksi myös omassa piirtämisessäni: piirtäminen näkemisen ja visuaalisen ajattelun välineenä sekä piirtäminen fyysisenä ja ajallisena prosessina.
Nykypiirtäminen (Contemporary Drawing) on oma itsenäinen taidemuotonsa,joka eroaa maalaamisesta toimintatavoiltaan ja käsitteiltään. Käsitteillä tässä yhteydessä tarkoitetaan piirtäjän tietoisia valintoja, jotka liittyvät piirtämisen peruselementteihin kuten jäljen tekemiseen. Piirtäminen on sekä ajattelemista että toimintaa – kehollista tuntemista. Piirtäessäni neuvottelen rationaalisen ja irrationaalisen
ajatteluni, intellektuaalisen ja intuitiivisen mieleni, pään ja käden kanssa.
Piirtäminen on tekemistä, jossa piirrosprosessin kaikki vaiheet näkyvät lopputuloksessa. Piirrosprosessissa korostuukin ajan ja ajallisuuden merkitys. Piirros taideteoksena on näkyvä manifesti piirtäjän persoonallisuudesta, näkemisen prosessista, päätöksenteosta ja piirtämisen taidosta.