Kustannustehokas lisäarvon tuottaminen logistiikkapalvelussa
Emelyanov, Alexey (2014)
Emelyanov, Alexey
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516791
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yritys pystyy tuottamaan lisäarvoa asiakkaille mahdollisimman kustannustehokkaasti omassa logistiikkapalvelussa. On-gelmana lisäarvon tuottamisessa logistiikkapalvelussa ovat nousevat kustannukset. Työssä kerrotaan siitä, miten voidaan parantaa asiakassuhteita ja asiakastyytyväisyyttä samalla parantaen kustannustehokkuutta ja tehollisuutta logistiikkapalvelussa. Ongelmaa tarkastellaan strategisella päätöksentekotasolla. Kustannustehokkuuden yhteydes-sä puhutaan myös asiakaskannattavuudesta ja siitä, mikä merkitys sillä on asiakassuh-teiden kehittämisessä.
Toimeksiantaja oli kiinnostunut asiakassuhteiden kehittämisestä. Opinnäytetyön ta-voitteena oli kartoittaa toimeksiantajalle logistiikkapalvelun mahdollisia kehittämiskohteita, jotka parantavat asiakastyytyväisyyttä ja lisäävät toiminnan tehollisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin osittain kvantitatiivisena ja osittain laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella toimeksiantajan asiakkaille. Kvanti-tatiivisia menetelmiä käytettiin asiakassegmentoinnissa.
Tuloksista ilmeni, että toimeksiantajan tärkeimmät logistiikkapalvelun ulottuvuudet ovat tuotteiden saatavuus ja nopea reagointi. Toimeksiantajan logistiikkapalvelun ke-hittämiskohteet olivat tuotteiden laatu, toimitusvarmuus ja tuotteiden saatavuus.
Toimeksiantaja oli kiinnostunut asiakassuhteiden kehittämisestä. Opinnäytetyön ta-voitteena oli kartoittaa toimeksiantajalle logistiikkapalvelun mahdollisia kehittämiskohteita, jotka parantavat asiakastyytyväisyyttä ja lisäävät toiminnan tehollisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin osittain kvantitatiivisena ja osittain laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella toimeksiantajan asiakkaille. Kvanti-tatiivisia menetelmiä käytettiin asiakassegmentoinnissa.
Tuloksista ilmeni, että toimeksiantajan tärkeimmät logistiikkapalvelun ulottuvuudet ovat tuotteiden saatavuus ja nopea reagointi. Toimeksiantajan logistiikkapalvelun ke-hittämiskohteet olivat tuotteiden laatu, toimitusvarmuus ja tuotteiden saatavuus.