Potilaiden arvioima hoidon laatu sepelvaltimoiden varjoainekuvauksessa
Leppänen, Riikka (2014)
Leppänen, Riikka
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaan hoidon laatua Lapin keskussairaalan Sydänpajassa. Tavoitteena oli saada työelämää kehittävää ja hyödynnettävää tietoa potilaiden kokemasta hoidon laadusta sydämen varjoainekuvausprosessin aikana. Lisäksi haluttiin tunnistaa potilaiden hoidon kehittämiskohteita laadun varmistamiseksi. Kohderyhmänä olivat Sydänpajan potilaat, joiden hoito vaati sepelvaltimoiden varjoainekuvausta 14.3.2014 - 22.4.2014 välisenä aikana. Aineisto kerättiin Leinosen ja Leino–Kilven (2008) kehittämällä Hyvä Perioperatiivinen Hoito -mittarilla, jossa hoidon laatua tarkastellaan potilaan näkökulmasta. Kyselylomakkeet lähetettiin 100 potilaalle. Vastausprosentti oli 62 %.
Hyvä Perioperatiivinen Hoito -mittari on strukturoitu kyselylomake, joka muodostuu taustamuuttajakysymyksistä, Likert -asteikollisista kysymyksistä seitsemästä hoidon eri osa-alueista ja kolmesta avoimesta kysymyksestä. Lisäksi kyselylomakkeeseen lisättiin viisi Sydänpajan omaa kysymystä, joiden tehtävänä oli selvittää toimintakäytäntöjen merkittävyyttä ja tärkeyttä potilaiden arvioimana. Aineisto analysoitiin SPSS 22.0 for Windows tilasto- ja Microsoft Excel taulukko-ohjelmia apuna käyttäen sekä osin laadullisella sisällönanalyysillä.
Potilaat arvioivat hoidon laadun kokonaisuutenaan hyväksi. Erittäin hyvin toteutui hoidon osa-alue ilmapiiri sekä henkilökunnan ominaisuudet. Potilaat kokivat hoidon miellyttävänä ja kiireettömänä. Henkilökunnalla oli riittävästi aikaa potilaille, jotka kokivat olonsa turvalliseksi. Henkilökunta oli ystävällistä, kohteliasta sekä miellyttävää ja he toimivat hyvässä yhteistyössä keskenään. Heikoiten hoidon osa-alueista toteutui omatoimisuuden tukeminen. Potilaat kokivat, etteivät saaneet riittävästi vaikuttaa hoitoonsa omilla mielipiteillä ja toivomuksilla eikä heitä rohkaistu ja tuettu tarpeeksi henkisesti. Lisäksi potilaat kokivat, ettei jännitystä huomioitu riittävästi. Työelämän kehittämisen näkökulmasta tämä opinnäytetyö mahdollistaa hoidon laadun kehittämisen vastaamaan nykyistä paremmin potilaiden hoidon tarpeisiin.
Hyvä Perioperatiivinen Hoito -mittari on strukturoitu kyselylomake, joka muodostuu taustamuuttajakysymyksistä, Likert -asteikollisista kysymyksistä seitsemästä hoidon eri osa-alueista ja kolmesta avoimesta kysymyksestä. Lisäksi kyselylomakkeeseen lisättiin viisi Sydänpajan omaa kysymystä, joiden tehtävänä oli selvittää toimintakäytäntöjen merkittävyyttä ja tärkeyttä potilaiden arvioimana. Aineisto analysoitiin SPSS 22.0 for Windows tilasto- ja Microsoft Excel taulukko-ohjelmia apuna käyttäen sekä osin laadullisella sisällönanalyysillä.
Potilaat arvioivat hoidon laadun kokonaisuutenaan hyväksi. Erittäin hyvin toteutui hoidon osa-alue ilmapiiri sekä henkilökunnan ominaisuudet. Potilaat kokivat hoidon miellyttävänä ja kiireettömänä. Henkilökunnalla oli riittävästi aikaa potilaille, jotka kokivat olonsa turvalliseksi. Henkilökunta oli ystävällistä, kohteliasta sekä miellyttävää ja he toimivat hyvässä yhteistyössä keskenään. Heikoiten hoidon osa-alueista toteutui omatoimisuuden tukeminen. Potilaat kokivat, etteivät saaneet riittävästi vaikuttaa hoitoonsa omilla mielipiteillä ja toivomuksilla eikä heitä rohkaistu ja tuettu tarpeeksi henkisesti. Lisäksi potilaat kokivat, ettei jännitystä huomioitu riittävästi. Työelämän kehittämisen näkökulmasta tämä opinnäytetyö mahdollistaa hoidon laadun kehittämisen vastaamaan nykyistä paremmin potilaiden hoidon tarpeisiin.