Yrittäjämäinen oppiminen osuuskunta motions11:ssa : Lahden ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijoiden kokemuksia
Järvimies, Anne (2014)
Järvimies, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516790
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalla perustetun opiskelijaosuuskunnan MOTIONS11osuuskunnan (osk) fysioterapiaopiskelijoiden kokemuksia yrittäjämäisestä oppimisesta. Opinnäytetyön aihe on saanut alkunsa OSKu-hankkeesta. OSKu -hankkeen tavoitteena oli mm. Lahden ammattikorkeakoulun henkilöstön ja opiskelijoiden positiivisen yrittäjyysasenteen edistäminen sekä yrittäjyyden oppiminen tiimioppimisen keinoin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin osuuskunnan jäseniltä henkilökohtaisella essee-kirjoituksella, joka analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Osuuskunnassa toimi sillä hetkellä yhdeksän (9) opiskelijaa ja kahdeksan (8) heistä palautti essee-kirjoituksensa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että opiskelijat kokivat uuden opiskelutavan opettelun haastavaksi. Opiskelijat kuitenkin uskoivat hyötyvänsä kokemuksesta tulevaisuudessa ja odottivat ryhmässä työskentelyä. Oppimisen esteinä opiskelijat kokivat mm. ajan ja tehtävien hallinnan puutteen. Edistävinä tekijöinä opiskelijat kokivat pienryhmässä käytännön työskentelyn. Suurimmat haasteet olivat liiketoiminnan johtamiseen ja yrittäjyyteen liittyvien asioiden opettelussa, koska se sisälsi paljon itsenäistä opiskelua. Kaikkein mieluisinta oli haastavien kokemusten myötä oma henkilökohtainen kehittyminen ihmisenä sekä pienryhmässä käytännön työskentely.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yrittäjämäisen oppimistavan ja opiskelijaosuuskunnan kehittämisessä. Tulokset vaikuttivat kannustavilta. Yrittäjämäinen opiskelutapa vaati opiskelijoilta paljon itseohjautuvuutta, mutta tämän myötä he kasvoivat yritteliäämmiksi. Tutkimustulokset vahvistavat käsitystä siitä, että mitä yrittäjämyönteisemmässä ympäristössä nuori aikuinen kasvaa, sitä todennäköisemmin hän kasvaa asenteeltaan yrittäjämäiseksi.
Tutkimuksen aineisto kerättiin osuuskunnan jäseniltä henkilökohtaisella essee-kirjoituksella, joka analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Osuuskunnassa toimi sillä hetkellä yhdeksän (9) opiskelijaa ja kahdeksan (8) heistä palautti essee-kirjoituksensa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että opiskelijat kokivat uuden opiskelutavan opettelun haastavaksi. Opiskelijat kuitenkin uskoivat hyötyvänsä kokemuksesta tulevaisuudessa ja odottivat ryhmässä työskentelyä. Oppimisen esteinä opiskelijat kokivat mm. ajan ja tehtävien hallinnan puutteen. Edistävinä tekijöinä opiskelijat kokivat pienryhmässä käytännön työskentelyn. Suurimmat haasteet olivat liiketoiminnan johtamiseen ja yrittäjyyteen liittyvien asioiden opettelussa, koska se sisälsi paljon itsenäistä opiskelua. Kaikkein mieluisinta oli haastavien kokemusten myötä oma henkilökohtainen kehittyminen ihmisenä sekä pienryhmässä käytännön työskentely.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yrittäjämäisen oppimistavan ja opiskelijaosuuskunnan kehittämisessä. Tulokset vaikuttivat kannustavilta. Yrittäjämäinen opiskelutapa vaati opiskelijoilta paljon itseohjautuvuutta, mutta tämän myötä he kasvoivat yritteliäämmiksi. Tutkimustulokset vahvistavat käsitystä siitä, että mitä yrittäjämyönteisemmässä ympäristössä nuori aikuinen kasvaa, sitä todennäköisemmin hän kasvaa asenteeltaan yrittäjämäiseksi.