Liikuntaleikkikoulu osana päiväkodin liikuntakasvatusta
Ahola, Mari (2014)
Ahola, Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112216282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112216282
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus, jonka aiheena on Liikuntaleikkikoulu osana päiväkodin liikuntakasvatusta. Tutkimuksessa perehdytään varhaiskasvatuksen ja lapsen kehityksen kautta liikunnan merkitykseen ja sen toteuttamiseen päiväkodissa. Kohderyhmänä oli Etelä-Pohjanmaalla olevan päiväkodin 3-5-vuotiaiden lasten ryhmä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Nuoren Suomen Liikuntaleikkikoulun oppeja ja tuntimalleja voi soveltaa ja hyödyntää päiväkotiryhmässä. Tavoitteena oli tuoda lapsille liikunnan iloa ja työntekijöille käytännön vinkkejä ja konkreettisia keinoja ohjatun liikunnan toteuttamiseen päiväkodin arjessa.
Tutkimuksen toiminnalliseen osuuteen kuului kolme erilaista liikuntatuokiota ja ne toteutettiin keväällä 2014. Kohderyhmän työntekijää haastateltiin ennen liikuntatuokioita ja myös niiden jälkeen. Yksi liikuntatuokioista toteutettiin kolmelle pienryhmälle päiväkodin liikuntasalissa ja kaksi tuokioista toteutettiin puolikkaille lapsiryhmille pihalla. Kaikki liikuntatuokiot rakentuivat Nuoren Suomen Liikuntaleikkikoulun tuntimallien mukaisesti.
Liikuntatuokioiden ja haastattelujen perusteella voidaan todeta, että Nuoren Suo-men Liikuntaleikkikoulun materiaaleja voidaan hyödyntää päiväkodissa osana liikuntakasvatusta. Lapsiryhmä sai tutkimuksen myötä kokea vauhdikasta liikunnan iloa ja riemua, ja kasvattajille kertyi uusia ideoita ja vinkkejä liikunnan toteuttamiseen päiväkodissa.
Tutkimuksen toiminnalliseen osuuteen kuului kolme erilaista liikuntatuokiota ja ne toteutettiin keväällä 2014. Kohderyhmän työntekijää haastateltiin ennen liikuntatuokioita ja myös niiden jälkeen. Yksi liikuntatuokioista toteutettiin kolmelle pienryhmälle päiväkodin liikuntasalissa ja kaksi tuokioista toteutettiin puolikkaille lapsiryhmille pihalla. Kaikki liikuntatuokiot rakentuivat Nuoren Suomen Liikuntaleikkikoulun tuntimallien mukaisesti.
Liikuntatuokioiden ja haastattelujen perusteella voidaan todeta, että Nuoren Suo-men Liikuntaleikkikoulun materiaaleja voidaan hyödyntää päiväkodissa osana liikuntakasvatusta. Lapsiryhmä sai tutkimuksen myötä kokea vauhdikasta liikunnan iloa ja riemua, ja kasvattajille kertyi uusia ideoita ja vinkkejä liikunnan toteuttamiseen päiväkodissa.