Videoinnin hyödyt lasten ja nuorten sopeutumisvalmennuskursseilla vanhempien kokemana
Aarnivala, Oula (2014)
Aarnivala, Oula
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416505
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää vanhempien kokemaa hyötyä videoinnista lasten ja nuorten sopeutumisvalmennuskursseilla. Tutkimus suoritettiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiössä Paimiossa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä hyötyä sopeutumisvalmennuskursseilla käytettävästä Videoavusteisen vuorovaikutuksen ohjaus (VIG MLL®)-menetelmästä oli vanhempien mielestä, löysivätkö vanhemmat myönteisiä asioita lapsestaan, vaikuttiko videon katselu myönteisesti heidän käsityksiinsä lapsen taidoista sekä miltä videon katselutilanne on vanhempien mielestä tuntunut.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan Videoavusteista vuoro-vaikutuksen ohjaus (VIG)-menetelmää, perhekuntoutusta, lasten ja nuorten kun-toutusta sekä Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiön toimintaa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla vanhemmilta kolmelta sopeutumisvalmennuskurssilta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen. Aineiston analysointi suoritettiin aineis-tolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat olivat pääsääntöisesti sitä mieltä, että menetelmän käyttö sopeutumisvalmennuskursseilla on ollut hyödyllistä. Vanhemmat olivat saaneet tarvitsemansa määrän tietoa menetelmän käytöstä ja odottivat näkevänsä menetelmän kannalta oleellisia asioita, kuten miten oma lapsi toimii ryhmässä. Videon katselu kuntoutujalastenryhmästä oli vaikuttanut myönteisesti vanhempien käsityksiin lapsensa taidoista ja vanhemmat löysivät paljon myönteisiä asioita lapsestaan videolta. Videon katselutilanne tuntui vanhempien mukaan miellyttävältä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan Videoavusteista vuoro-vaikutuksen ohjaus (VIG)-menetelmää, perhekuntoutusta, lasten ja nuorten kun-toutusta sekä Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiön toimintaa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla vanhemmilta kolmelta sopeutumisvalmennuskurssilta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen. Aineiston analysointi suoritettiin aineis-tolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat olivat pääsääntöisesti sitä mieltä, että menetelmän käyttö sopeutumisvalmennuskursseilla on ollut hyödyllistä. Vanhemmat olivat saaneet tarvitsemansa määrän tietoa menetelmän käytöstä ja odottivat näkevänsä menetelmän kannalta oleellisia asioita, kuten miten oma lapsi toimii ryhmässä. Videon katselu kuntoutujalastenryhmästä oli vaikuttanut myönteisesti vanhempien käsityksiin lapsensa taidoista ja vanhemmat löysivät paljon myönteisiä asioita lapsestaan videolta. Videon katselutilanne tuntui vanhempien mukaan miellyttävältä.