Tyytyväisyystutkimus vaasalaisessa päiväkodissa
Tuomiaho, Sanni (2014)
Tuomiaho, Sanni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516765
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää vaasalaisen päiväkodin työntekijöiden ja vanhempien tyytyväisyyttä päiväkodin eri osa-alueisiin. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi mihin vastaajat ovat tyytyväisiä, ja mitä ja miten toimintaa tulisi kehittää. Lisäksi tutkimuksen tarkoitus oli vertailla työntekijöiden ja vanhempien välisiä mielipide-eroja.
Tutkimuksen lähtökohtana on Eeva Hujalan 1995 varhaiskasvatuksen laadunhallintamalli. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, jotka on luotu varhaiskasvatuksen laadunhallintamallin pohjalta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa kvalitatiivinen osuus toteutettiin avoimilla kysymyksillä ja kvantitatiivinen osuus likert-asteikolla. Tutkimustulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimuksessa havaittiin, että vanhemmat ja työntekijät olivat pääosin tyytyväisiä päiväkodin eri osa-alueisiin, yleisesti vanhemmat hiukan tyytyväisempiä kuin työntekijät. Päiväkodin kehittämis- ja tyytyväisyyskohteista oli löydettävissä yhteisiä teemoja molemmissa vastaajaryhmissä, joten voidaan olettaa, että vastaajaryhmät olivat melko samaa mieltä siitä mihin ovat tyytyväisiä ja mitä haluaisivat päiväkodissa kehittää. Joitakin painopiste-eroja eri vastaajaryhmien välillä oli. Esimerkiksi vanhempien ilmaisuissa teemaa vasukeskustelut käsiteltiin vähemmän kuin työntekijöiden vastauksissa, kun kysyttiin mikä päiväkodin kasvatuskumppanuudessa toimii mielestäsi hyvin.
Tutkimuksen lähtökohtana on Eeva Hujalan 1995 varhaiskasvatuksen laadunhallintamalli. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, jotka on luotu varhaiskasvatuksen laadunhallintamallin pohjalta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa kvalitatiivinen osuus toteutettiin avoimilla kysymyksillä ja kvantitatiivinen osuus likert-asteikolla. Tutkimustulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimuksessa havaittiin, että vanhemmat ja työntekijät olivat pääosin tyytyväisiä päiväkodin eri osa-alueisiin, yleisesti vanhemmat hiukan tyytyväisempiä kuin työntekijät. Päiväkodin kehittämis- ja tyytyväisyyskohteista oli löydettävissä yhteisiä teemoja molemmissa vastaajaryhmissä, joten voidaan olettaa, että vastaajaryhmät olivat melko samaa mieltä siitä mihin ovat tyytyväisiä ja mitä haluaisivat päiväkodissa kehittää. Joitakin painopiste-eroja eri vastaajaryhmien välillä oli. Esimerkiksi vanhempien ilmaisuissa teemaa vasukeskustelut käsiteltiin vähemmän kuin työntekijöiden vastauksissa, kun kysyttiin mikä päiväkodin kasvatuskumppanuudessa toimii mielestäsi hyvin.