Venäläismatkailija verkossa -seminaarin osallistujien näkemyksiä matkailun kehittämisestä Suomessa ja verkkomarkkinointikanavista
Mänttäri, Maria; Tuure, Airi (2014)
Mänttäri, Maria
Tuure, Airi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616836
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toimii Venäläismatkailija verkossa -seminaarin seurantaosiona sekä selvitystyönä matkailun kehittämistyön nykytilanteen kartoittamiseen Suomessa. Työn toisena osa-alueena on verkkomarkkinointi matkailuyrityksissä. Työn tavoitteena on selvittää onko yrityksissä tapahtunut kehitystyötä Venäläismatkailija verkossa -seminaarin osalta ja onko mahdollinen kehitystyö tuottanut tuloksia. Toisena tavoitteena on selvittää onko tämänlaisista seminaareista hyötyä matkailuyrittäjille ja matkailuelinkeinolle, sekä millaisena tutkimuksen toiseen vaiheeseen osallistuneet matkailuyritykset näkevät matkailun kehittämisen tilan Suomessa.
Tutkimusosa koostui kahdesta eri vaiheesta. Ensimmäinen vaihe toteutettiin huhtikuussa 2014 pidetyssä Venäläismatkailija verkossa -seminaarissa ja toinen vaihe, seurantaosio, elo-syyskuussa 2014. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin Venäläismatkailija verkossa -seminaariin osallistuneet yritykset, joista lopulta 17 yritystä osallistui tutkimukseen. Työn toimeksiantajana toimi Helsingin matkailusäätiö.
Tietoperustassa keskitytään matkailualan yleiseen kehittämiseen Suomessa sekä Venäjän markkinoihin liittyviin projekteihin. Matkailuyrityksen verkkomarkkinointiosio käsittelee sosiaalisen median markkinointikanavia ja niiden mahdollisuuksia yritysten verkkomarkkinoinnissa, sekä verkkomarkkinoinnin erityispiirteitä Venäjällä.
Alle puolet tutkimuksen seurantaosioon osallistuneista yrityksistä oli kehittänyt toimintaansa seminaarin pohjalta. Venäjän muuttunut poliittinen ja taloudellinen tilanne on luultavasti vaikuttanut vahvasti yritysten halukkuuteen tehdä kehittämistoimenpiteitä Venäjän markkinoihin liittyen. Kaikki seurantaosioon osallistuneista yrityksistä pitivät matkailun kehittämiseen liittyviä seminaareja tärkeinä yhteistyön kehittämisen sekä saatujen tietojen kannalta. Pienillä yrityksillä ei välttämättä ole mahdollisuuksia panostaa tutkimustyöhön, joten kaikki apu elinkeinolta on tarpeen. Yrityksillä on kiinnostusta ottaa osaa tämän kaltaisiin seminaareihin myös tulevaisuudessa. Tutkimuksen toiseen vaiheeseen osallistuneet yritykset olivat pääosin tyytymättömiä matkailun kehittämisen tilaan Suomessa.
Tutkimusosa koostui kahdesta eri vaiheesta. Ensimmäinen vaihe toteutettiin huhtikuussa 2014 pidetyssä Venäläismatkailija verkossa -seminaarissa ja toinen vaihe, seurantaosio, elo-syyskuussa 2014. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin Venäläismatkailija verkossa -seminaariin osallistuneet yritykset, joista lopulta 17 yritystä osallistui tutkimukseen. Työn toimeksiantajana toimi Helsingin matkailusäätiö.
Tietoperustassa keskitytään matkailualan yleiseen kehittämiseen Suomessa sekä Venäjän markkinoihin liittyviin projekteihin. Matkailuyrityksen verkkomarkkinointiosio käsittelee sosiaalisen median markkinointikanavia ja niiden mahdollisuuksia yritysten verkkomarkkinoinnissa, sekä verkkomarkkinoinnin erityispiirteitä Venäjällä.
Alle puolet tutkimuksen seurantaosioon osallistuneista yrityksistä oli kehittänyt toimintaansa seminaarin pohjalta. Venäjän muuttunut poliittinen ja taloudellinen tilanne on luultavasti vaikuttanut vahvasti yritysten halukkuuteen tehdä kehittämistoimenpiteitä Venäjän markkinoihin liittyen. Kaikki seurantaosioon osallistuneista yrityksistä pitivät matkailun kehittämiseen liittyviä seminaareja tärkeinä yhteistyön kehittämisen sekä saatujen tietojen kannalta. Pienillä yrityksillä ei välttämättä ole mahdollisuuksia panostaa tutkimustyöhön, joten kaikki apu elinkeinolta on tarpeen. Yrityksillä on kiinnostusta ottaa osaa tämän kaltaisiin seminaareihin myös tulevaisuudessa. Tutkimuksen toiseen vaiheeseen osallistuneet yritykset olivat pääosin tyytymättömiä matkailun kehittämisen tilaan Suomessa.