Henkilöstön näkemys osaamisen johtamisesta ja henkilöstötutkimuksista kehittämisen tukena HelenVoima Salmisaaressa
Kurula, Taina (2014)
Kurula, Taina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616853
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten osaamisen johtaminen ja henkilöstötutki-mukset on toteutettu henkilöstön näkökulmasta Helsingin Energian HelenVoima -liiketoimintojen Salmisaaren yksikössä. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään kehittämiskohdat osaamisen johtamiseen ja henkilöstötutkimusprosessiin sen osana. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, hyödynnetäänkö henkilöstötutkimustuloksia osaamisen kehittämiseen. Tutkimus on toteutettu tulevan osaamiskartoituksen tueksi, jokaisen oman toiminnan pohdiskelun herättäjäksi ja organisaation toimintatapojen uudistamiseksi.
Tutkimus aloitettiin keväällä 2014 ja se valmistui syksyyn mennessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella ja siinä on toiminnallisen tutkimuksen piirteitä. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla yksikön henkilöstöä. Aineistopohjaisen, puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla selvitettiin näkemyksiä henkilöstötutkimusten toteuttamisesta ja osaamisen johtamisesta voimalaitoksilla. Haastattelut analysoitiin teemoittelun avulla. Organisaation näkökulma saatiin kyseisen organisaation eri dokumentaarisista lähteistä. Tutkimustuloksia vertailtiin näiden näkökulmien välillä, jotta kehittämisehdotukset perustuisivat organisaation suunnitelmiin ja aiempaan kirjallisuuteen aihealueelta.
Tutkimustuloksista johtamiseen oltiin yleisesti tyytyväisiä, vaikka strategisesti tärkeiden osaamisten viestinnässä huomattiin puutteellisuutta. Strategisten tavoitteiden viestintää tulisi tehostaa ja tuoda arkikieliseksi. Tuloksista kävi ilmi myös, että henkilöstön mukaan henkilöstötutkimusprosessissa on kehitettävää. Tutkimuksessa on esitetty kehittämisideoita henkilöstötutkimusprosessin läpivientiin ja vastuunjakoon. Kaiken kaikkiaan HelenVoimalla on kehitetty oppimisympäristö, jossa oppiminen ymmärretään yhteisöllisenä toimintana, jossa yksilöt ovat vastuussa kurssien etsimisestä ja niille hakeutumisesta, ja jossa esimiehen tehtävä on opastaa ja olla esimerkkinä.
Tutkimus aloitettiin keväällä 2014 ja se valmistui syksyyn mennessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella ja siinä on toiminnallisen tutkimuksen piirteitä. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla yksikön henkilöstöä. Aineistopohjaisen, puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla selvitettiin näkemyksiä henkilöstötutkimusten toteuttamisesta ja osaamisen johtamisesta voimalaitoksilla. Haastattelut analysoitiin teemoittelun avulla. Organisaation näkökulma saatiin kyseisen organisaation eri dokumentaarisista lähteistä. Tutkimustuloksia vertailtiin näiden näkökulmien välillä, jotta kehittämisehdotukset perustuisivat organisaation suunnitelmiin ja aiempaan kirjallisuuteen aihealueelta.
Tutkimustuloksista johtamiseen oltiin yleisesti tyytyväisiä, vaikka strategisesti tärkeiden osaamisten viestinnässä huomattiin puutteellisuutta. Strategisten tavoitteiden viestintää tulisi tehostaa ja tuoda arkikieliseksi. Tuloksista kävi ilmi myös, että henkilöstön mukaan henkilöstötutkimusprosessissa on kehitettävää. Tutkimuksessa on esitetty kehittämisideoita henkilöstötutkimusprosessin läpivientiin ja vastuunjakoon. Kaiken kaikkiaan HelenVoimalla on kehitetty oppimisympäristö, jossa oppiminen ymmärretään yhteisöllisenä toimintana, jossa yksilöt ovat vastuussa kurssien etsimisestä ja niille hakeutumisesta, ja jossa esimiehen tehtävä on opastaa ja olla esimerkkinä.