Kaikki mukaan leikkiin! : havaintoja ja poikien kokemuksia leikkikäytännöstä
Kaarlela, Pinja; Leino, Emma-Reetta (2014)
Kaarlela, Pinja
Leino, Emma-Reetta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616851
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvailla yhden Suomen Tenava päiväkodit Oy:n yksikön 4-6-vuotiaiden poikien kokemuksia yksikön leikkikäytännöstä. Tavoitteena oli tuottaa poikien kokemuksiin pohjautuvaa tietoa käytännöstä niin päiväkodin henkilöstölle kuin koko yritykselle. Opinnäytetyössä pyrittiin tuomaan poikien ääni kuuluviin ja samalla lisäämään työyhteisön tietoa käytännön toimivuudesta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään kuvaamaan lapsen ja leikin kehitystä sekä poikien ja tyttöjen eroja näillä osa-alueilla. Sukupuoli on osa teoreettista viitekehystä. Kvalitatiivisen eli laadullisen tutkielman aineisto kerättiin puolistrukturoidun toiminnallisen haastattelun avulla sekä havainnoimalla lasten leikkiä keväällä 2014. Haastatteluissa keskityimme saamaan tietoa leikkikäytännöstä pojilta ja samalla pojat piirsivät asioita, joista he pitävät päiväkodissa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin viittä 4-6-vuotiasta poikaa ja havainnoimme näiden poikien leikkitilanteita. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Havaintojen tulokset osoittivat, että leikin kestossa ja jatkuvuudessa oli eroa pari- ja vapaanleikin välillä. Kun pojat saivat vapaasti vapaanleikinviikkona muodostaa omat leikkiryhmänsä, suosivat he selkeästi suurempaa leikkiryhmäkokoa verrattuna arvottuihin pareihin. Leikin juonellisuus kehittyi paremmin parileikkiviikon leikissä. Haastattelujen tulokset osoittivat, että pojat kokivat aikuisten päättävän leikkiparit, vaikka parit arvotaan. Pojat osasivat myös tunnistaa omat nimilappunsa ja käyttivät tätä hyväkseen arvonnassa. Tuloksissa näkyi myös että mitä nuorempia pojat ovat, sitä avoimempia he ovat leikkiparien ja leikkien suhteen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään kuvaamaan lapsen ja leikin kehitystä sekä poikien ja tyttöjen eroja näillä osa-alueilla. Sukupuoli on osa teoreettista viitekehystä. Kvalitatiivisen eli laadullisen tutkielman aineisto kerättiin puolistrukturoidun toiminnallisen haastattelun avulla sekä havainnoimalla lasten leikkiä keväällä 2014. Haastatteluissa keskityimme saamaan tietoa leikkikäytännöstä pojilta ja samalla pojat piirsivät asioita, joista he pitävät päiväkodissa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin viittä 4-6-vuotiasta poikaa ja havainnoimme näiden poikien leikkitilanteita. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Havaintojen tulokset osoittivat, että leikin kestossa ja jatkuvuudessa oli eroa pari- ja vapaanleikin välillä. Kun pojat saivat vapaasti vapaanleikinviikkona muodostaa omat leikkiryhmänsä, suosivat he selkeästi suurempaa leikkiryhmäkokoa verrattuna arvottuihin pareihin. Leikin juonellisuus kehittyi paremmin parileikkiviikon leikissä. Haastattelujen tulokset osoittivat, että pojat kokivat aikuisten päättävän leikkiparit, vaikka parit arvotaan. Pojat osasivat myös tunnistaa omat nimilappunsa ja käyttivät tätä hyväkseen arvonnassa. Tuloksissa näkyi myös että mitä nuorempia pojat ovat, sitä avoimempia he ovat leikkiparien ja leikkien suhteen.