Itsenäinen uurastaja : Tukinuorten tuen tarpeen tarkastelu yksin tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden ryhmä- ja perhe-ryhmäkodissa
Ohvo, Sonja (2014)
Ohvo, Sonja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia tilaajan, eli Mäntyrannan perheryhmäkodin (nimi muutettu) tukinuorten tuen tarvetta. Tukinuorilla tarkoitetaan perheryhmäkodista tukiasuntoon itsenäistymistä harjoittele-maan muuttaneita yksintulleita alaikäisiä maahanmuuttajanuoria. Tukiasunnot ovat vuokrayksiöitä, jois-sa nuori harjoittelee yksin asumista Mäntyrannan ohjaajien tuella.
Tutkimuskysymyksenä toimii ”Minkälaiseksi tukinuoret kokevat oman tuen tarpeensa ja ohjaajien oh-jauksen onnistuneisuuden, kun tavoitteena on itsenäinen ja kotoutunut maahanmuuttajanuori”.
Tukinuorien tuen tarvetta tarkasteltiin kahden nykyisen ja kolmen entisen tukinuoren oman kokemuksen pohjalta yksilöhaastatteluiden avulla. Menetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimusta. Haastattelun muoto on puolistrukturoitu, eli teemahaastattelu. Haastatteluiden tuloksia on tarkasteltu faktanäkökulmasta. Haastattelun tuloksia pohdittiin kotoutumisen onnistuneisuuden näkökulmasta alan tietoperus-taa käyttäen, sekä kirjoittajan työn kautta saatujen kokemusten perusteella.
Nuorten puheessa toistuivat työ, perhe ja oma koti. Nuoret kertoivat tavoitteestaan suorittaa opinnot ja päästä työelämään. Myös oman aktiivisuuden merkitys pärjäämisessä ja ajoittaiset yksinäisyyden tun-temukset haastatteluissa korostuivat.
Nuorten kerronnassa kuului tarve ohjaajien antamalle tuelle. Nuorten puheesta ei suoranaisesti voida todeta, kuinka suuri heidän tuen tarpeensa on. Tätä asiaa määrittää se, kuinka helposti nuori tukeutuu ohjaajiin ja pyytää apua.
Tulosten perusteella voi sanoa, että Mäntyrannan ohjaajien ohjausta on nuorten puolelta pidetty pää-osin hyvänä. Ohjaajilta oli saatu apua ja tukea. Kaikki nuoret olivat saaneet kotouttavia toimenpiteitä. Kaikilla haastateltavilla oli tavoitteita ja unelmia tulevaisuuden suhteen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tukinuoren tukemisen lähtökohtana on ohjaajan ja tukinuoren avoin ja luottamuksellinen suhde. Ohjaajan ohjaamisen ja tuen tarjoamisen lähtökohtana toimivat kokonaisvaltainen käsitys nuoren tilanteesta. Jotta tukea voidaan tarjota, täytyy nuoren osata tukeutua ohjaajien apuun. Avointa ja luottamuksellista ohjaajuussuhdetta voidaan kehittää ohjaajan tietoisella panostamisella tukinuoren kanssa vietettyyn aikaan.
Tutkimuskysymyksenä toimii ”Minkälaiseksi tukinuoret kokevat oman tuen tarpeensa ja ohjaajien oh-jauksen onnistuneisuuden, kun tavoitteena on itsenäinen ja kotoutunut maahanmuuttajanuori”.
Tukinuorien tuen tarvetta tarkasteltiin kahden nykyisen ja kolmen entisen tukinuoren oman kokemuksen pohjalta yksilöhaastatteluiden avulla. Menetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimusta. Haastattelun muoto on puolistrukturoitu, eli teemahaastattelu. Haastatteluiden tuloksia on tarkasteltu faktanäkökulmasta. Haastattelun tuloksia pohdittiin kotoutumisen onnistuneisuuden näkökulmasta alan tietoperus-taa käyttäen, sekä kirjoittajan työn kautta saatujen kokemusten perusteella.
Nuorten puheessa toistuivat työ, perhe ja oma koti. Nuoret kertoivat tavoitteestaan suorittaa opinnot ja päästä työelämään. Myös oman aktiivisuuden merkitys pärjäämisessä ja ajoittaiset yksinäisyyden tun-temukset haastatteluissa korostuivat.
Nuorten kerronnassa kuului tarve ohjaajien antamalle tuelle. Nuorten puheesta ei suoranaisesti voida todeta, kuinka suuri heidän tuen tarpeensa on. Tätä asiaa määrittää se, kuinka helposti nuori tukeutuu ohjaajiin ja pyytää apua.
Tulosten perusteella voi sanoa, että Mäntyrannan ohjaajien ohjausta on nuorten puolelta pidetty pää-osin hyvänä. Ohjaajilta oli saatu apua ja tukea. Kaikki nuoret olivat saaneet kotouttavia toimenpiteitä. Kaikilla haastateltavilla oli tavoitteita ja unelmia tulevaisuuden suhteen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tukinuoren tukemisen lähtökohtana on ohjaajan ja tukinuoren avoin ja luottamuksellinen suhde. Ohjaajan ohjaamisen ja tuen tarjoamisen lähtökohtana toimivat kokonaisvaltainen käsitys nuoren tilanteesta. Jotta tukea voidaan tarjota, täytyy nuoren osata tukeutua ohjaajien apuun. Avointa ja luottamuksellista ohjaajuussuhdetta voidaan kehittää ohjaajan tietoisella panostamisella tukinuoren kanssa vietettyyn aikaan.