Opiskelijat lastensuojelun perhehoidon tukena
Sikiö, Anu-Maarit; Salminen, Niina (2014)
Sikiö, Anu-Maarit
Salminen, Niina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416603
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, miten opiskelijat suhtautuvat sijaisperheissä tehtävää har-joittelua sekä sijaisvanhemmuutta kohtaan. Työn tilasi tutkija Petri Paju RAY:n ja Lastensuojelun kes-kusliiton Emma & Elias- avustusohjelmasta. Työ on kvantitatiivinen tutkimus ja sen aineisto on kerätty kyselylomakkeilla. Kohderyhmänä oli Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogi- ja Jyväsky-län ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoilta.
Tutkimus pohjautuu vuonna 2012 tehtyyn lastensuojelulain muutokseen. Lakimuutoksen tarkoituksena on lasten sijoitusten painottuminen lapsen edunmukaisesti perhehoitoon.
Tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä lastensuojelun perhehoidon tukimuotojen kehittämistä opiskeli-joiden avulla ja muodostaa uusia näkökulmia tuen muotoihin. Tutkimuksesta selviää, kokevatko opiske-lijat sijaisperheessä tehtävän harjoittelun kehittävänä ja kiinnostavana. Samalla on saatu kerättyä tie-toa, ovatko opiskelijat kiinnostuneita sijaisvanhemmuudesta.
Työ tuottaa uutta tietoa opiskelijoiden asenteista ja tietoisuudesta sijaisperheessä tehtävästä harjoitte-lusta. Työtä voidaan hyödyntää suunniteltaessa sosionomi- sekä yhteisöpedagogitutkintojen opetus-suunnitelmia ja harjoittelusisältöjä.
Tutkimus pohjautuu vuonna 2012 tehtyyn lastensuojelulain muutokseen. Lakimuutoksen tarkoituksena on lasten sijoitusten painottuminen lapsen edunmukaisesti perhehoitoon.
Tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä lastensuojelun perhehoidon tukimuotojen kehittämistä opiskeli-joiden avulla ja muodostaa uusia näkökulmia tuen muotoihin. Tutkimuksesta selviää, kokevatko opiske-lijat sijaisperheessä tehtävän harjoittelun kehittävänä ja kiinnostavana. Samalla on saatu kerättyä tie-toa, ovatko opiskelijat kiinnostuneita sijaisvanhemmuudesta.
Työ tuottaa uutta tietoa opiskelijoiden asenteista ja tietoisuudesta sijaisperheessä tehtävästä harjoitte-lusta. Työtä voidaan hyödyntää suunniteltaessa sosionomi- sekä yhteisöpedagogitutkintojen opetus-suunnitelmia ja harjoittelusisältöjä.