Koulukiusaaminen toisen asteen oppilaitoksissa Sastamalassa
Ahvonen, Maisa (2014)
Ahvonen, Maisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516689
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaajana ovat kaksi Sastamalan toisen asteen oppilaitosta, Vammalan lukio ja Vamma-lan ammattikoulu. Tavoitteenani oli tutkia kiusaamistilannetta toisella koulutusasteella. Lisäksi tarkaste-lin kiusaamiseen puuttuvia sekä kiusaamista ennaltaehkäiseviä toimintamalleja ja pohdiskelin miten niitä voisi kehittää.
Opinnäytetyö sisältää määrittelyä kiusaamisesta, kiusaamisen ilmenemistavoista, sekä opiskelijoiden rooleista kiusaamistilanteessa. Käyn myös läpi kiusaamisen vaikutuksia, niin yksilö-, kuin yhteisötasol-la. Lopuksi esittelen tutkimuksen vaiheita ja saatuja tuloksia.
Tutkimuksessa asiaa katsottiin niin toisen asteen opiskelijoiden, kuin henkilökunnan näkökulmasta. Opiskelijoille toteutin kiusaamiskyselyn, jonka vastausprosentti oli lukiossa 20 % ja ammatillisissa oppilaitoksissa 11,4 %. Suoritin myös neljälle toisen asteen henkilökunnan jäsenelle haastattelut. Tut-kimus auttaa havainnoimaan niitä kohtia, mitkä niin opiskelijat, kuin henkilökuntakin on kokenut ongel-malliseksi ja haasteelliseksi kiusaamiseen liittyen. Opinnäytetyö on suunnattu Sastamalan toisen as-teen oppilaitoksiin, mutta myös muut paikkakunnat voivat hyödyntää työn tuloksia ja kehittämisideoita.
Kiusaaminen on asia, jonka kaikki tietävät ja puhuvat, mutta monet vaikenevat. Kiusaamisesta tehdyt tutkimukset kohdistetaan usein peruskouluun, vaikka myös toisella asteella kiusaamista ilmenee. Sas-tamalassa toisen asteen oppilaitoksissa kyselyyn vastanneista opiskelijoista hieman alle 20 % on tullut kiusatuksi toisella koulutusasteella. Kouluille tekemäni kyselyt todistavat, että kiusatut opiskelijat kai-paavat enemmän tukea ja parempaa puuttumista kiusaamiseen. Kyselyssä nousi esiin myös toive saa-da oppilaitokseen sellainen henkilö, joka toisi turvaa kiusatuille ja jolle voisi puhua luotettavasti kiu-saamisesta.
Koulukiusaaminen on jokaisen asia ja siihen tulee puuttua. Vain toimimalla on mahdollisuus saada pa-rempi ja turvallisempi kouluyhteisö myös toiselle asteelle.
Opinnäytetyö sisältää määrittelyä kiusaamisesta, kiusaamisen ilmenemistavoista, sekä opiskelijoiden rooleista kiusaamistilanteessa. Käyn myös läpi kiusaamisen vaikutuksia, niin yksilö-, kuin yhteisötasol-la. Lopuksi esittelen tutkimuksen vaiheita ja saatuja tuloksia.
Tutkimuksessa asiaa katsottiin niin toisen asteen opiskelijoiden, kuin henkilökunnan näkökulmasta. Opiskelijoille toteutin kiusaamiskyselyn, jonka vastausprosentti oli lukiossa 20 % ja ammatillisissa oppilaitoksissa 11,4 %. Suoritin myös neljälle toisen asteen henkilökunnan jäsenelle haastattelut. Tut-kimus auttaa havainnoimaan niitä kohtia, mitkä niin opiskelijat, kuin henkilökuntakin on kokenut ongel-malliseksi ja haasteelliseksi kiusaamiseen liittyen. Opinnäytetyö on suunnattu Sastamalan toisen as-teen oppilaitoksiin, mutta myös muut paikkakunnat voivat hyödyntää työn tuloksia ja kehittämisideoita.
Kiusaaminen on asia, jonka kaikki tietävät ja puhuvat, mutta monet vaikenevat. Kiusaamisesta tehdyt tutkimukset kohdistetaan usein peruskouluun, vaikka myös toisella asteella kiusaamista ilmenee. Sas-tamalassa toisen asteen oppilaitoksissa kyselyyn vastanneista opiskelijoista hieman alle 20 % on tullut kiusatuksi toisella koulutusasteella. Kouluille tekemäni kyselyt todistavat, että kiusatut opiskelijat kai-paavat enemmän tukea ja parempaa puuttumista kiusaamiseen. Kyselyssä nousi esiin myös toive saa-da oppilaitokseen sellainen henkilö, joka toisi turvaa kiusatuille ja jolle voisi puhua luotettavasti kiu-saamisesta.
Koulukiusaaminen on jokaisen asia ja siihen tulee puuttua. Vain toimimalla on mahdollisuus saada pa-rempi ja turvallisempi kouluyhteisö myös toiselle asteelle.