Motivaatio osana myyntityön henkilöjohtamista
Lahti, Johanna (2014)
Lahti, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416572
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tutkia esimiesnäkökulmasta kauneudenhoitoalan yritysten myyntiorganisaatioiden motivointikeinoja ja niiden tärkeyttä. Tavoitteena oli tehdä aito, avoimiin vastauksiin pyrkivä tutkimus yhden alan sisällä. Opinnäytetyö haluttiin rajata esimiesnäkökulmaan ja heidän mielipiteisiinsä motivaatioon liittyen. Haluttiin myös selvittää, mitä mahdollisia haasteita motivaation johtamisen liittyy. Tutkimusongelmana oli erityispiirteiden selvittäminen kauneudenhoitoalan motivoinnin käyttämiseen ja esimiesten mielipiteisiin motivaation tärkeydestä. Kyselyllä haluttiin kartoittaa, millaisia menetelmiä kyseiset esimiehet käyttävät motivointiin liittyen ja pitävätkö he tärkeänä motivaatiota työn tekemisen kannalta.
Työn viitekehys liittyi olennaisesti henkilöjohtamisen ja motivaation syntymisen teoriaan. Motivaatiosta löytyy paljon valmiita tutkimuksia ja teoriatietoa niin kirjoista, lehdistä kuin nettijulkaisuistakin. Teoriassa käsiteltiin sekä sisäisen että ulkoisen motivaation teemoja.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen, ja se toteutettiin sähköpostikyselynä kuudelle esimiehelle. Tämä motivaatiota ja henkilöjohtamista sisältänyt tutkimuskysely koostui kuudesta eri kysymyksestä, jotka liittyivät motivaatioon ja johtamiseen. Kysyttiin myös motivointiin liittyviä haasteita sekä mielipidettä johtamisen osuudesta motivaation syntyyn. Kysely kartoitti myös konkreettisia tuloksia, joita motivointi oli saanut aikaan.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina saavutettiin tieto siitä, että kaikki vastaajat olivat motivaation tärkeyden kannalla. Motivointikeinoina löytyi sisäisiä aineettomia keinoja, kuten innostaminen sekä esimiehen oman esimerkin näyttö motivaation kasvattajana. Ulkoisia kannusteita olivat esimerkiksi myyntikilpailupalkinnot. Myyntihenkilöiden motivoinnin haasteena esimiehet kokivat jatkuvan ylläpidon ja uusien motivaatiokeinojen keksimistä. Myyjän asenne uusia myyntitaktiikoita kohtaan koettiin haasteeksi.
Johtopäätöksenä voi todeta, että tavoite saavutettiin ja tieto esimiesten mielipiteistä saatiin. Motivaatio tuntui olevan tärkeä asia, ja tämä tutkimus osoittaa johtamisen olevan olennainen osa motivaation syntymistä.
Työn viitekehys liittyi olennaisesti henkilöjohtamisen ja motivaation syntymisen teoriaan. Motivaatiosta löytyy paljon valmiita tutkimuksia ja teoriatietoa niin kirjoista, lehdistä kuin nettijulkaisuistakin. Teoriassa käsiteltiin sekä sisäisen että ulkoisen motivaation teemoja.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen, ja se toteutettiin sähköpostikyselynä kuudelle esimiehelle. Tämä motivaatiota ja henkilöjohtamista sisältänyt tutkimuskysely koostui kuudesta eri kysymyksestä, jotka liittyivät motivaatioon ja johtamiseen. Kysyttiin myös motivointiin liittyviä haasteita sekä mielipidettä johtamisen osuudesta motivaation syntyyn. Kysely kartoitti myös konkreettisia tuloksia, joita motivointi oli saanut aikaan.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina saavutettiin tieto siitä, että kaikki vastaajat olivat motivaation tärkeyden kannalla. Motivointikeinoina löytyi sisäisiä aineettomia keinoja, kuten innostaminen sekä esimiehen oman esimerkin näyttö motivaation kasvattajana. Ulkoisia kannusteita olivat esimerkiksi myyntikilpailupalkinnot. Myyntihenkilöiden motivoinnin haasteena esimiehet kokivat jatkuvan ylläpidon ja uusien motivaatiokeinojen keksimistä. Myyjän asenne uusia myyntitaktiikoita kohtaan koettiin haasteeksi.
Johtopäätöksenä voi todeta, että tavoite saavutettiin ja tieto esimiesten mielipiteistä saatiin. Motivaatio tuntui olevan tärkeä asia, ja tämä tutkimus osoittaa johtamisen olevan olennainen osa motivaation syntymistä.