Lasten tuonti- ja hakutilanteissa tapahtuva kasvatuskumppanuus
Vihonen, Paula (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää eteläpirkanmaalaisen päiväkodin työntekijöiden näkökulmia lapsen tuonti- ja hakutilanteissa tapahtuvalle kasvatuskumppanuudelle. Kasvatuskumppanuutta tarkasteltiin sen merki-tyksen, nykyisen toteutumisen ja kehittämisehdotusten kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastattelujen kautta haastattelemalla nel-jää päiväkodin työntekijää. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelun avulla. Tutkimuksen taustateoriana käsiteltiin varhaiskasvatusta ja päivä-hoitoa yleisellä tasolla, Bronfenbrennerin ekologista teoriaa sekä kasvatus-kumppanuutta ja vuorovaikutusta kasvatuskumppanuudessa.
Haastatteluissa saatujen tulosten perusteella lapsen tuonti- ja hakutilanteis-sa tapahtuvalla kasvatuskumppanuudella on suuri merkitys. Nämä tilanteet ovat pohja työntekijöiden ja vanhempien väliselle yhteistyölle. Päivittäiset kohtaamiset vanhempien ja työntekijöiden kesken lisäävät myös keskinäis-tä luottamusta. Kasvatuskumppanuus tuonti- ja hakutilanteissa toteutuu hyvin. Perusteluna tälle oli sosiaalinen työyhteisö, jossa pidettiin toimivaa kasvatuskumppanuutta tärkeänä osana varhaiskasvatusta.
Aineistosta nousi esiin myös kehittämisehdotuksia. Kasvatuskumppanuu-den toteutuminen voitaisiin huomioida työvuorollisesti, eli päiväkodin työntekijät sijoitettaisiin joko aamu- tai iltapäiväpainotteisesti niin, että yk-si työntekijä voitaisiin irrottaa keskustelemaan rauhassa vanhempien kans-sa. Lapsen tuonti- ja hakutilanteiden tulisi olla tilanteita, joissa työntekijä kohtaa aidosti vanhemmat ja keskustelee heidän kanssaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastattelujen kautta haastattelemalla nel-jää päiväkodin työntekijää. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelun avulla. Tutkimuksen taustateoriana käsiteltiin varhaiskasvatusta ja päivä-hoitoa yleisellä tasolla, Bronfenbrennerin ekologista teoriaa sekä kasvatus-kumppanuutta ja vuorovaikutusta kasvatuskumppanuudessa.
Haastatteluissa saatujen tulosten perusteella lapsen tuonti- ja hakutilanteis-sa tapahtuvalla kasvatuskumppanuudella on suuri merkitys. Nämä tilanteet ovat pohja työntekijöiden ja vanhempien väliselle yhteistyölle. Päivittäiset kohtaamiset vanhempien ja työntekijöiden kesken lisäävät myös keskinäis-tä luottamusta. Kasvatuskumppanuus tuonti- ja hakutilanteissa toteutuu hyvin. Perusteluna tälle oli sosiaalinen työyhteisö, jossa pidettiin toimivaa kasvatuskumppanuutta tärkeänä osana varhaiskasvatusta.
Aineistosta nousi esiin myös kehittämisehdotuksia. Kasvatuskumppanuu-den toteutuminen voitaisiin huomioida työvuorollisesti, eli päiväkodin työntekijät sijoitettaisiin joko aamu- tai iltapäiväpainotteisesti niin, että yk-si työntekijä voitaisiin irrottaa keskustelemaan rauhassa vanhempien kans-sa. Lapsen tuonti- ja hakutilanteiden tulisi olla tilanteita, joissa työntekijä kohtaa aidosti vanhemmat ja keskustelee heidän kanssaan.