Karvaiset kirjastolaiset : lukukoiratoiminta Kaarinan kaupunginkirjastossa
Rytkönen, Eva (2014)
Rytkönen, Eva
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616880
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Kaarinan kaupunginkirjaston tarjoamaa lukukoiratoimintaa. Kaarinan pääkirjastossa järjestettiin ensimmäisenä Suomessa lukukoiratoimintaa Luetaan koiralle -projektissa vuonna 2011 ja siitä lähtien lukukoiratoiminta on levinnyt useaan yleiseen kirjastoon Suomessa.
Lukukoiratoiminta on kuitenkin vielä uusi palvelu Suomen yleisissä kirjastoissa ja sitä toteutetaan vaihtelevin tavoin. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä asioita tulisi ottaa huomioon onnistuneen lukukoiratoiminnan toteuttamisessa ja miten lukukoiratoiminnasta saadaan suurin hyöty irti.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä valittaessa on pidetty mielessä yleinen kirjasto, jossa mietitään lukukoiratoiminnan aloittamista. Opinnäytetyössä on selvitetty käytännön kokemuksia ja kerätty palautetta Kaarinan kaupunginkirjastossa järjestetystä lukukoiratoiminnasta, jota on toteutettu vapaaehtoistoiminnan lisäksi myös kirjastoon ostettuna palveluna.
Käytännön järjestelyjä ja lukukoiratoiminnan toteutumista voi opinnäytetyössä seurata lukuhetkien ja kirjoitushetken havainnoinnin kautta. Teemahaastattelujen ja kyselytutkimuksen keinoin opinnäytetyössä tuodaan esiin yleisen kirjaston, lukukoiran ohjaajan ja opettajien näkökulma lukukoiratoimintaan.
Opinnäytetyössä esitetään kehittämiskohteita ja keinoja lukukoiratoiminnan vakiinnuttamiseen Suomessa ja otetaan kantaa eläinavusteisen työskentelyn terminologiaan, lukukoirien koulutukseen ja lukuhetkien järjestämiseen käytännössä.
Opinnäytetyössä on esitelty Luetaan koiralle -ideologian mukaiset hyväksi havaitut toimintamallit lukukoiratoiminnan järjestämiseen yleisessä kirjastossa.
ASIASANAT: eläinavusteinen työskentely, lukemisen tukeminen, lukukoiratoiminta, lukukoirat, yleiset kirjastot
Lukukoiratoiminta on kuitenkin vielä uusi palvelu Suomen yleisissä kirjastoissa ja sitä toteutetaan vaihtelevin tavoin. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä asioita tulisi ottaa huomioon onnistuneen lukukoiratoiminnan toteuttamisessa ja miten lukukoiratoiminnasta saadaan suurin hyöty irti.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä valittaessa on pidetty mielessä yleinen kirjasto, jossa mietitään lukukoiratoiminnan aloittamista. Opinnäytetyössä on selvitetty käytännön kokemuksia ja kerätty palautetta Kaarinan kaupunginkirjastossa järjestetystä lukukoiratoiminnasta, jota on toteutettu vapaaehtoistoiminnan lisäksi myös kirjastoon ostettuna palveluna.
Käytännön järjestelyjä ja lukukoiratoiminnan toteutumista voi opinnäytetyössä seurata lukuhetkien ja kirjoitushetken havainnoinnin kautta. Teemahaastattelujen ja kyselytutkimuksen keinoin opinnäytetyössä tuodaan esiin yleisen kirjaston, lukukoiran ohjaajan ja opettajien näkökulma lukukoiratoimintaan.
Opinnäytetyössä esitetään kehittämiskohteita ja keinoja lukukoiratoiminnan vakiinnuttamiseen Suomessa ja otetaan kantaa eläinavusteisen työskentelyn terminologiaan, lukukoirien koulutukseen ja lukuhetkien järjestämiseen käytännössä.
Opinnäytetyössä on esitelty Luetaan koiralle -ideologian mukaiset hyväksi havaitut toimintamallit lukukoiratoiminnan järjestämiseen yleisessä kirjastossa.
ASIASANAT: eläinavusteinen työskentely, lukemisen tukeminen, lukukoiratoiminta, lukukoirat, yleiset kirjastot