Saimaan ammattikorkeakoulun kielikeskuksen simulaatiotilojen toteutuksen suunnittelu
Mariaud, Christian (2014)
Mariaud, Christian
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516750
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ohjeistus kielikeskuksen simulaatiotilan toteutuksesta perinteisen opetustilan yhteyteen. Toive simulaatiotilojen tekemisestä tuli Saimaan ammattikorkeakoulun kielikeskuksen päälliköltä Ritva Kososelta. Simulaatio-opetuksessa koulutuksesta tehdään interaktiivista ja mielenkiintoista sekä pyritään luomaan tilanteista todentuntuisia.
Työhön sisältyi sopivan luokan löytäminen, teknisen tiedon hankkiminen sekä materiaalivaihtoehtojen selvittäminen. Työ on toteutettu empiirisellä tutkimusmenetelmällä. Teoriaosuudessa määritellään simulaation käsite, syvennytään simulaatioon oppimistilanteena sekä esitellään vaihtoehtoja, joita toteutukseen voisi käyttää.
Simulaatiotilan toteutusta varten valittiin Lappeenrannan teknillisen yliopiston 1. vaiheen luokka 1336. Luokan pohjalta luotiin sille sopiva toteutussuunnitelma. Tämän toteutussuunnitelman tarkoituksena on toimia ohjeistavana tietona, kun luokka remontoidaan simulaatiotarkoituksiin sopivaksi.
Opinnäytetyöhön sisältyi paljon tiedonhakua ja analysoimista. Työhön on otettu mallia useista terveydenhoitoalan simulaatiotiloista. Haastetta opinnäytetyöhön toi valmiiden esimerkkien puute kieltenopetuksen osalta.
Työhön sisältyi sopivan luokan löytäminen, teknisen tiedon hankkiminen sekä materiaalivaihtoehtojen selvittäminen. Työ on toteutettu empiirisellä tutkimusmenetelmällä. Teoriaosuudessa määritellään simulaation käsite, syvennytään simulaatioon oppimistilanteena sekä esitellään vaihtoehtoja, joita toteutukseen voisi käyttää.
Simulaatiotilan toteutusta varten valittiin Lappeenrannan teknillisen yliopiston 1. vaiheen luokka 1336. Luokan pohjalta luotiin sille sopiva toteutussuunnitelma. Tämän toteutussuunnitelman tarkoituksena on toimia ohjeistavana tietona, kun luokka remontoidaan simulaatiotarkoituksiin sopivaksi.
Opinnäytetyöhön sisältyi paljon tiedonhakua ja analysoimista. Työhön on otettu mallia useista terveydenhoitoalan simulaatiotiloista. Haastetta opinnäytetyöhön toi valmiiden esimerkkien puute kieltenopetuksen osalta.