Opetusvideot lapsen nenämahaletkun laitosta ja kanyloinnin avustamisesta
Kannusmäki, Miia; Hafdhi, Johanna; Heikkilä, Henriikka (2014)
Kannusmäki, Miia
Hafdhi, Johanna
Heikkilä, Henriikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717080
Tiivistelmä
Tämän tuotokseen painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kaksi opetusvideota Tampereen ammattikorkeakoululle virtuaaliseen oppimisympäristöön. Videot tulevat toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoiden käyttöön lasten ja nuorten hoitotyön perusopintojen opetusmateriaaliksi ennen orientoivan harjoittelun tunteja. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa laadukasta ja teoriaan pohjautuvaa opetusmateriaalia videon muodossa lapsen nenämahaletkun laitosta imeväisikäiselle ja perifeerisen kanyloinnin avustamisesta kouluikäiselle sekä verinäytteen otosta kanyloinnin yhteydessä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa myös lapsen ja perheen hyvästä ohjaamisesta ja valmistamisesta edellä mainittuihin toimenpiteisiin.
Lapsen ja perheen valmistaminen toimenpiteisiin on erittäin tärkeä osa sairaanhoitajan työtä. Lapsi tulisi valmistella kanylointiin ja nenämahaletkun laittoon ikätason vaatimalla tavalla. Ensimmäisessä opetusvideossa käsitellään nenämahaletkun laittamista imeväisikäiselle lapselle ja lapsen valmistelua tilanteeseen. Videolla lapsi kapaloidaan ennen toimenpidettä ja toimenpiteen aikana avustava hoitaja tarjoaa vauvalle tuttia ja sokerivettä sekä puhuu rauhoittavalla äänellä. Videolla kerrotaan myös, mitä vanhempien tulee huomioida, kun omalla lapsella on nenämahaletku. Imeväisikäisen lapsen kohdalla lasta tulee valmistaa rauhoittamalla tilanne ja omilla eleillä sekä liikkeillä luoda turvallisuuden tunnetta tilanteeseen.
Toisessa videossa valmistellaan kouluikäinen lapsi ja hänen vanhempansa kanylointiin. Lapsen kanssa käydään toimenpide läpi leikin kautta pehmolelua apuna käyttäen. Kouluikäisen lapsen kohdalla valmistaminen toimenpiteeseen taas tulee toteuttaa käymällä tulevan tapahtuman kulku ja toimenpiteessä käytettävät tarvikkeet läpi yhdessä lapsen kanssa. Leikki on hyvä apukeino kouluikäisen valmistamisessa. Esimerkiksi pehmoleluja ja kirjoja voidaan käyttää valmistamisen apuvälineenä. Näin lapsi pystyy käsittelemään asiaa oman ikätasonsa mukaan leikin kautta. Sairaanhoitajan tulisi aina ennen toimenpidettä ehtiä huomioimaan lapsi ja perhe kokonaisuutena. Näin pystytään luomaan vuorovaikutuksellinen luottamussuhde, eivätkä asiat jää epäselviksi lapselle ja perheelle.
Kehittämisehdotuksena opinnäytetyölle on selvittää, kuinka hyödyllisiä opetusvideot ovat olleet orientoivaan harjoitteluun valmistautuessa. Jatkossa voisi kuvata myös opetusvideot nenämahaletkun laitosta ja kanyloinnin avustamisesta eri ikäryhmille, kuten leikki-ikäisille.
Lapsen ja perheen valmistaminen toimenpiteisiin on erittäin tärkeä osa sairaanhoitajan työtä. Lapsi tulisi valmistella kanylointiin ja nenämahaletkun laittoon ikätason vaatimalla tavalla. Ensimmäisessä opetusvideossa käsitellään nenämahaletkun laittamista imeväisikäiselle lapselle ja lapsen valmistelua tilanteeseen. Videolla lapsi kapaloidaan ennen toimenpidettä ja toimenpiteen aikana avustava hoitaja tarjoaa vauvalle tuttia ja sokerivettä sekä puhuu rauhoittavalla äänellä. Videolla kerrotaan myös, mitä vanhempien tulee huomioida, kun omalla lapsella on nenämahaletku. Imeväisikäisen lapsen kohdalla lasta tulee valmistaa rauhoittamalla tilanne ja omilla eleillä sekä liikkeillä luoda turvallisuuden tunnetta tilanteeseen.
Toisessa videossa valmistellaan kouluikäinen lapsi ja hänen vanhempansa kanylointiin. Lapsen kanssa käydään toimenpide läpi leikin kautta pehmolelua apuna käyttäen. Kouluikäisen lapsen kohdalla valmistaminen toimenpiteeseen taas tulee toteuttaa käymällä tulevan tapahtuman kulku ja toimenpiteessä käytettävät tarvikkeet läpi yhdessä lapsen kanssa. Leikki on hyvä apukeino kouluikäisen valmistamisessa. Esimerkiksi pehmoleluja ja kirjoja voidaan käyttää valmistamisen apuvälineenä. Näin lapsi pystyy käsittelemään asiaa oman ikätasonsa mukaan leikin kautta. Sairaanhoitajan tulisi aina ennen toimenpidettä ehtiä huomioimaan lapsi ja perhe kokonaisuutena. Näin pystytään luomaan vuorovaikutuksellinen luottamussuhde, eivätkä asiat jää epäselviksi lapselle ja perheelle.
Kehittämisehdotuksena opinnäytetyölle on selvittää, kuinka hyödyllisiä opetusvideot ovat olleet orientoivaan harjoitteluun valmistautuessa. Jatkossa voisi kuvata myös opetusvideot nenämahaletkun laitosta ja kanyloinnin avustamisesta eri ikäryhmille, kuten leikki-ikäisille.