Miten teini-ikäiset käyttävät sosiaalista mediaa?
Salomaa, Ville (2014)
Salomaa, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101414712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101414712
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin tutkimaan teini-ikäisten nuorten käyttäytymistä ja mieltymyksiä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat pääkaupunkiseudulla toisella asteella opiskelevat 16–18-vuotiaat nuoret, jotka käyttävät sosiaalista mediaa.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio Oy, joka on keväällä 2014 sopinut aloitettavasta yhteishankkeesta Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Hanke on syntynyt tarpeesta saada markkinoita kiinnostavaa tietoa, jota markkinointi- ja viestintäihmiset, liiketoiminnan kehittäjät ja startup-maailma tarvitsevat pystyäkseen tekemään omasta bisneksestään markkinoilla paremmin resonoivaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten teini-ikäiset käyttävät sosiaalista mediaa nykyisin ja mahdollisesti tulevaisuudessa. Lisäksi haluttiin tutkia sosiaalisen median käyttöön johtaneita syitä.
Lähdeaineistona tässä opinnäytetyössä käytettiin sosiaalista mediaa, sosiaalisen median kehitystä sekä kuluttajakäyttäytymistä käsittelevää kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä. Lisäksi hyödynnettiin jo olemassa olevia tutkimuksia teini-ikäisistä ja sosiaalista mediasta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen. Haastattelut toteutettiin neljän eri oppilaitoksen opiskelijoille. Tutkimukseen osallistui kuusi pääkaupunkiseudulla opiskelevaa nuorta, joista kolme oli tyttöjä ja kolme poikia. Tutkimusaineisto kerättiin huhtikuun 2014 aikana hyödyntäen lumipallotekniikkaa sekä yhteydenotoilla oppilaitosten henkilökuntaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että teini-ikäisten sosiaalisen median käyttö on muutoksessa. Vaikka sosiaalisen median parissa käytettävä aika ja käyttötilanteet ovat lisääntyneet, on teini-ikäisten sosiaalisen median käyttö pirstaloitumassa omia mielenkiintoja vastaaviin kanaviin ja samalla viestinnän muoto on muuttumassa yksityisempään suuntaan. Tähän vaikuttavat teini-ikäisten haluttomuus julkiseen jakamiseen, lisääntynyt huomion kiinnittäminen omaan yksityisyyteen, sekä mobiililaitteiden käytön yleistyminen.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio Oy, joka on keväällä 2014 sopinut aloitettavasta yhteishankkeesta Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Hanke on syntynyt tarpeesta saada markkinoita kiinnostavaa tietoa, jota markkinointi- ja viestintäihmiset, liiketoiminnan kehittäjät ja startup-maailma tarvitsevat pystyäkseen tekemään omasta bisneksestään markkinoilla paremmin resonoivaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten teini-ikäiset käyttävät sosiaalista mediaa nykyisin ja mahdollisesti tulevaisuudessa. Lisäksi haluttiin tutkia sosiaalisen median käyttöön johtaneita syitä.
Lähdeaineistona tässä opinnäytetyössä käytettiin sosiaalista mediaa, sosiaalisen median kehitystä sekä kuluttajakäyttäytymistä käsittelevää kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä. Lisäksi hyödynnettiin jo olemassa olevia tutkimuksia teini-ikäisistä ja sosiaalista mediasta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen. Haastattelut toteutettiin neljän eri oppilaitoksen opiskelijoille. Tutkimukseen osallistui kuusi pääkaupunkiseudulla opiskelevaa nuorta, joista kolme oli tyttöjä ja kolme poikia. Tutkimusaineisto kerättiin huhtikuun 2014 aikana hyödyntäen lumipallotekniikkaa sekä yhteydenotoilla oppilaitosten henkilökuntaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että teini-ikäisten sosiaalisen median käyttö on muutoksessa. Vaikka sosiaalisen median parissa käytettävä aika ja käyttötilanteet ovat lisääntyneet, on teini-ikäisten sosiaalisen median käyttö pirstaloitumassa omia mielenkiintoja vastaaviin kanaviin ja samalla viestinnän muoto on muuttumassa yksityisempään suuntaan. Tähän vaikuttavat teini-ikäisten haluttomuus julkiseen jakamiseen, lisääntynyt huomion kiinnittäminen omaan yksityisyyteen, sekä mobiililaitteiden käytön yleistyminen.