Matkailun mobiilisovellusten käytettävyys
Singh, Sunny (2014)
Singh, Sunny
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101714803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101714803
Tiivistelmä
AHEAD – training high tech seniors for discovery on kansainvälinen hanke, jota rahoitetaan Euroopan komission myöntämällä tuella. Hankkeessa toimii kuusi yhteistyökumppania – Super-ficie 8, Seed, Durham University, Compagnia di Turismo e Cultura, Andragoski zavod Ljudska unverza Velenje sekä Laurean ammattikorkeakoulu. Kaikki yhteistyökumppanit tuovat oman erityisosaamisensa esiin AHEAD-hankkeessa. Hankeen tavoitteena on lisätä senioreiden ver-kostoitumista sekä tukea heidän aktiivista teknologian käyttöä, tämän uskotaan myös vahvis-tavan heidän perhesiteitään. Lisäksi seniori-ikäisten kokemusperäistä tietämystä matkailusta halutaan kerätä ja nuoremmille sukupolville, jotta he voisivat käyttää tietoa hyödyksi mat-kaillessaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kolmea markkinoilla olevaa matkailusovellusta. Sovelluksiksi valittiin Trip Journal, TravelPod sekä Travel Diary. Hankkeessa toimivilla ei ollut taustamateriaalia nykyisistä matkailusovelluksista ja näin ollen opinnäytetyön tavoitteena on tuoda lisäarvoa hankkeessa toimiville.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja matkailusovellusten testaamista var-ten suoritettiin käyttäjätestit sekä heuristinen arviointi. Käyttäjätestiin valittiin viisi keski-ikäistä matkailusta kiinnostunutta käyttäjää. Heuristisen arvioinnin suoritti kolme testihenki-löä, jotka olivat aiemmin suorittaneet heuristisia arviointeja. Arviointi perustui Nielsenin kymmenen säännön listaan ja käytettävyysongelmien vakavuus jaoteltiin asteikolla 1-4.
Käyttäjätesteistä saatiin kehitysehdotuksia sovelluksille, joita on käsitelty taulukkojen sekä kirjallisessa muodossa opinnäytetyön loppuosassa. Heuristisessa arvioinnissa löydettiin kol-mesta sovelluksesta kaikkiaan 12 käytettävyysongelmaa, joista seitsemän oli suuria ja viisi katastrofaalista käytettävyysongelmaa. Kaikki käytettävyysongelmat on listattu taulukossa, jonka jälkeen on myös niihin suositeltavia kehitysehdotuksia.
Tutkimusten päätteeksi saatiin kerättyä parhaita käytäntöjä sovelluksista sekä kehitysehdo-tuksia sovelluksissa olemassa oleviin käytettävyysongelmiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kolmea markkinoilla olevaa matkailusovellusta. Sovelluksiksi valittiin Trip Journal, TravelPod sekä Travel Diary. Hankkeessa toimivilla ei ollut taustamateriaalia nykyisistä matkailusovelluksista ja näin ollen opinnäytetyön tavoitteena on tuoda lisäarvoa hankkeessa toimiville.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja matkailusovellusten testaamista var-ten suoritettiin käyttäjätestit sekä heuristinen arviointi. Käyttäjätestiin valittiin viisi keski-ikäistä matkailusta kiinnostunutta käyttäjää. Heuristisen arvioinnin suoritti kolme testihenki-löä, jotka olivat aiemmin suorittaneet heuristisia arviointeja. Arviointi perustui Nielsenin kymmenen säännön listaan ja käytettävyysongelmien vakavuus jaoteltiin asteikolla 1-4.
Käyttäjätesteistä saatiin kehitysehdotuksia sovelluksille, joita on käsitelty taulukkojen sekä kirjallisessa muodossa opinnäytetyön loppuosassa. Heuristisessa arvioinnissa löydettiin kol-mesta sovelluksesta kaikkiaan 12 käytettävyysongelmaa, joista seitsemän oli suuria ja viisi katastrofaalista käytettävyysongelmaa. Kaikki käytettävyysongelmat on listattu taulukossa, jonka jälkeen on myös niihin suositeltavia kehitysehdotuksia.
Tutkimusten päätteeksi saatiin kerättyä parhaita käytäntöjä sovelluksista sekä kehitysehdo-tuksia sovelluksissa olemassa oleviin käytettävyysongelmiin.