"JOTAKIN TULEE MUUTTUMAAN – SE ON VARMA.” : Tanssi-innostaminen kokemuksena innostettavan näkökulmasta
Karvonen, Timo (2014)
Karvonen, Timo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416463
Tiivistelmä
Tanssi-innostaminen on uusi ja siksi vähän tutkittu taiteellis-pedagoginen menetelmä. Tutkimukseni tar-koituksena on ollut tuottaa subjektiivisen näkökulmani kautta uutta tietoa tästä menetelmästä. Työn tilaa-jana toimi Tampereen taidekasvatus ry. Empiirisenä aineistona olen käyttänyt päiväkirjamerkintöjäni, jotka koostuvat kokemuksistani kahden tanssi-innostamisen menetelmällä tuotetun esityksen, Prologin ja Ketjureaktion teko- ja esitysprosesseista. Tutkin siis taiteen kautta, en taidetta itsessään. Kokemuksissani kuvaan kehollisten harjoitteiden kautta esille tulleita tuntemuksiani, ajatuksiani ja tunteitani.
Tutkimusongelman rajasin tutkimuskysymykselläni: ”Kuinka tanssi-innostaminen elähdyttää nuoren miehen herkistymisen ja itsetoteutuksen prosessia?” Tähän vastasin aineistoni ja teoreettisen viitekehyk-sen pohjalta. Teoreettinen viitekehys koostui tanssi-innostamisen määrittelystä, joka kytkeytyy sosiokult-tuurisen innostamisen käsitteeseen ja fenomenologiseen ymmärrykseen kehollisesta oppimisesta.
Aineistolähtöisen analyysin tulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta valitsin kolme teemaa: dialo-giin antautumisen, tuntemattomaan hyppäämisen sekä identiteetin ja maailmankuvan muutoksen. Nuo teemat kietoutuvat tämän tutkimuksen pohjalta tanssi-innostamisen kehollisissa harjoituksissa yhteen, jolloin niiden yhteisessä kosketuspinnassa tapahtuvan toiminnan on mahdollista elähdyttää yksilöä her-kistymisen ja itsetoteuksen prosesseihin.
Tutkimuksen myötä havaitsin tanssi-innostamisen toteuttavan myös monia eri nuorisotyön tavoitteita, kuten osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja sosialisaatiota. Menetelmällä voi myös toteuttaa monikulttuurista työtä, kulttuurista nuorisotyötä sekä sillä voi myös olla sukupuolisensitiivisen työn ominaisuuksia.
Tutkimusongelman rajasin tutkimuskysymykselläni: ”Kuinka tanssi-innostaminen elähdyttää nuoren miehen herkistymisen ja itsetoteutuksen prosessia?” Tähän vastasin aineistoni ja teoreettisen viitekehyk-sen pohjalta. Teoreettinen viitekehys koostui tanssi-innostamisen määrittelystä, joka kytkeytyy sosiokult-tuurisen innostamisen käsitteeseen ja fenomenologiseen ymmärrykseen kehollisesta oppimisesta.
Aineistolähtöisen analyysin tulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta valitsin kolme teemaa: dialo-giin antautumisen, tuntemattomaan hyppäämisen sekä identiteetin ja maailmankuvan muutoksen. Nuo teemat kietoutuvat tämän tutkimuksen pohjalta tanssi-innostamisen kehollisissa harjoituksissa yhteen, jolloin niiden yhteisessä kosketuspinnassa tapahtuvan toiminnan on mahdollista elähdyttää yksilöä her-kistymisen ja itsetoteuksen prosesseihin.
Tutkimuksen myötä havaitsin tanssi-innostamisen toteuttavan myös monia eri nuorisotyön tavoitteita, kuten osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja sosialisaatiota. Menetelmällä voi myös toteuttaa monikulttuurista työtä, kulttuurista nuorisotyötä sekä sillä voi myös olla sukupuolisensitiivisen työn ominaisuuksia.