Osastoemäntäkokeilu
Selin, Eini (2014)
Selin, Eini
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516744
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää, mikä on osastoemännän rooli ja mitä hän tekee ruokapalveluiden ammattilaisena potilasruokailussa. Lisäksi tavoitteena oli kokeilla uutta toimintamallia Mikkelin keskussairaalan pilottiosastolla elokuussa 2014. Osastoemäntäkokeilun avulla haluttiin kartoittaa asiakasrajapintoja ruokapalveluiden ja potilasosastojen välillä. Toimeksiantajaa, Etelä-Savon sairaanhoitopiiriä, kiinnosti myös ruokapalveluiden osuuden lisääminen potilasruoan tilaamiskäytännöissä sekä ravitsemissuositusten mukaisen vaihtoehtoruokalistan käyttöönotto potilasruokailun lounaalla.
Kehittämismenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää uuden toimintamallin käyttöönoton suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa toimeksiantajalle. Haastattelujen, osallistuvan havainnoinnin ja prosessianalyysin menetelmien avulla työn tulokset on analysoitu johtopäätöksiä varten.
Osastoemäntäkokeilusta saatu, etupäässä myönteinen asiakaspalaute, yhdistettynä kehittämistehtävän eri menetelmillä saatuihin tuloksiin, näyttävät suuntaa, jota kohden sairaalan ruokapalvelun olisi hyvä kehittää omaa ruokapalvelutuotannon prosessiaan tulevaisuudessa. Ruokapalvelut tarvitsevat lisäresursseja uuden toimintamallin jatkokehittämiseen, jotta ruokapalvelut voisivat palvella entistä potilaslähtöisemmin Mikkelin keskussairaalan potilasasiakkaita.
Kehittämismenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää uuden toimintamallin käyttöönoton suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa toimeksiantajalle. Haastattelujen, osallistuvan havainnoinnin ja prosessianalyysin menetelmien avulla työn tulokset on analysoitu johtopäätöksiä varten.
Osastoemäntäkokeilusta saatu, etupäässä myönteinen asiakaspalaute, yhdistettynä kehittämistehtävän eri menetelmillä saatuihin tuloksiin, näyttävät suuntaa, jota kohden sairaalan ruokapalvelun olisi hyvä kehittää omaa ruokapalvelutuotannon prosessiaan tulevaisuudessa. Ruokapalvelut tarvitsevat lisäresursseja uuden toimintamallin jatkokehittämiseen, jotta ruokapalvelut voisivat palvella entistä potilaslähtöisemmin Mikkelin keskussairaalan potilasasiakkaita.