Toiminnanohjausjärjestelmän testauspalvelun tuotteistus : case : yritys X
Gangsö, Harald (2014)
Gangsö, Harald
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917480
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee toiminnanohjausjärjestelmän testauspalveluiden tuotteistamista. Tutkimus sisältää ensin katsauksen toiminnanohjausjärjestelmiin, niiden laatutekijöihin sekä niiden käyttöönottoon liittyvään testaukseen, jonka jälkeen käsitellään asiantuntijapalvelun tuotteistamista. Tutkimus on tehty tapaustutkimuksena Yritys X:n osastolla A, joka toimittaa asiakkaille Dynamics AX-toiminnanohjausjärjestelmiä. Tietolähteinä on käytetty kirjallista ja sähköistä materiaalia.
Toiminnanohjausjärjestelmä, eli ERP-järjestelmä, on yritysten ja julkishallinnon käyttöön tarkoitettu tietojärjestelmä, joka yhdistää kaikki organisaation toiminnot yhdeksi kokonaisuudeksi ja tallettaa kaiken tiedon yhteen tietokantaan. ERP-järjestelmien tarkoituksena on tehostaa yrityksen toimintaa tehostamalla kaikkia yrityksen prosesseja ja siten tuottaa asiakkaille tuotteita ja palveluita kilpailijoita nopeammin ja edullisemmin.
Toiminnanohjausjärjestelmä on organisaation keskeisin tietojärjestelmä ja sen oikea ja luotettava toiminta on hyvin tärkeää. Järjestelmän laadun varmistamiseksi toimittajan tulee testatata järjestelmää kattavasti järjestelmäkehityksen aikana, minkä lisäksi asiakkaan tulisi tehdä järjestelmän hyväksymistestaus ennen käyttöönottoa.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa case-yksikön asiakaskunnassa tarvetta nykyistä laajemmalle tuotteistetulle testauspalvelulle toiminnanohjausjärjestelmien käyttöönotto- ja versionvaihdosprojekteissa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, kuinka yksikössä voidaan kehittää ohjelmistokehityksen aikaista testausta tehokkaammaksi. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla järjestelmätoimittajan ja asiakkaan edustajia sekä tutkijan omana osallistuvana havainnointina.
Keskeisenä tuloksena havaittiin, että asiakkailla on usein huomattavia haasteita järjestelmän testauksessa muun muassa resurssien riittävyyden ja testauksen suunnittelun osalta. Lisäksi havaittiin, että asiakasyrityksissä ei osattu ennakoida testaukseen käytettävää aikaa. Toimittajalla oleva testauksen asiantuntemus on tuotteistettavissa ja sille on asiakaskunnassa kysyntää. Lisäksi toimittajan omia testausprosesseja voidaan tehostaa muun muassa kouluttamalla henkilökuntaa.
Toiminnanohjausjärjestelmä, eli ERP-järjestelmä, on yritysten ja julkishallinnon käyttöön tarkoitettu tietojärjestelmä, joka yhdistää kaikki organisaation toiminnot yhdeksi kokonaisuudeksi ja tallettaa kaiken tiedon yhteen tietokantaan. ERP-järjestelmien tarkoituksena on tehostaa yrityksen toimintaa tehostamalla kaikkia yrityksen prosesseja ja siten tuottaa asiakkaille tuotteita ja palveluita kilpailijoita nopeammin ja edullisemmin.
Toiminnanohjausjärjestelmä on organisaation keskeisin tietojärjestelmä ja sen oikea ja luotettava toiminta on hyvin tärkeää. Järjestelmän laadun varmistamiseksi toimittajan tulee testatata järjestelmää kattavasti järjestelmäkehityksen aikana, minkä lisäksi asiakkaan tulisi tehdä järjestelmän hyväksymistestaus ennen käyttöönottoa.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa case-yksikön asiakaskunnassa tarvetta nykyistä laajemmalle tuotteistetulle testauspalvelulle toiminnanohjausjärjestelmien käyttöönotto- ja versionvaihdosprojekteissa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, kuinka yksikössä voidaan kehittää ohjelmistokehityksen aikaista testausta tehokkaammaksi. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla järjestelmätoimittajan ja asiakkaan edustajia sekä tutkijan omana osallistuvana havainnointina.
Keskeisenä tuloksena havaittiin, että asiakkailla on usein huomattavia haasteita järjestelmän testauksessa muun muassa resurssien riittävyyden ja testauksen suunnittelun osalta. Lisäksi havaittiin, että asiakasyrityksissä ei osattu ennakoida testaukseen käytettävää aikaa. Toimittajalla oleva testauksen asiantuntemus on tuotteistettavissa ja sille on asiakaskunnassa kysyntää. Lisäksi toimittajan omia testausprosesseja voidaan tehostaa muun muassa kouluttamalla henkilökuntaa.