B2B-verkkokaupan suunnittelu : Case Laihian Levypala Oy
Kotilainen, Sanna-Mari (2014)
Kotilainen, Sanna-Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa B2B-verkkokaupan suunnitelma metallialan perheyritys Laihian Levypala Oy:lle. Idea verkkokaupasta lähti Nettikone.com-ilmoituspalvelun kautta saadusta myynnistä ja totesimme yrittäjän kanssa, että verkkokaupan perustaminen voisi olla sopiva opinnäyteprojekti.
Projektin alkuvaiheessa toteutettiin kysely lähialueiden maanrakennus-, maatalous- ja metallialan pk-yrityksille. Kyselyn aiheita olivat halukkuus perustaa oma verkkokauppa, yleinen verkkokauppakäyttäytyminen ja aktiivisuus sosiaalisessa mediassa ja älylaitteiden käytössä. Saatujen tulosten perusteella tiedettiin mitä eri osa-alueita painotetaan työssä enemmän ja mitä vähemmän.
Opinnäytteessä verkkokaupparatkaisuja pohditaan tietoteknisestä näkökulmasta. Opinnäyte on toiminnallinen ja sen teoriaosuudessa aineistona käytettiin uutta verkkokaupan perustamista käsittelevää kirjallisuutta, kyselytutkimuksen tuloksia ja asiantuntijablogeja. Keskeisiä käsitteitä työssä ovat www-palvelin, verkko-kauppaohjelmisto, hakukoneoptimointi, käytettävyys, verkkokauppatoimittaja ja tarjouspyyntö.
Projektin aikana havaittiin, että B2B-verkkokaupparatkaisuja ei ole tarjolla aivan yhtä paljon kuin B2C-ratkaisuja ja että verkkokaupat ovat saaneet monia uusia piirteitä viime vuosina. Projektin aikana kerätyn tiedon perusteella laadittiin tarjouspyyntö verkkokaupasta, joka toimii tämän työn tuotoksena. Suunnittelun konkreettiset hyödyt nähdään kesällä 2015, kun verkkokauppa julkaistaan.
Projektin alkuvaiheessa toteutettiin kysely lähialueiden maanrakennus-, maatalous- ja metallialan pk-yrityksille. Kyselyn aiheita olivat halukkuus perustaa oma verkkokauppa, yleinen verkkokauppakäyttäytyminen ja aktiivisuus sosiaalisessa mediassa ja älylaitteiden käytössä. Saatujen tulosten perusteella tiedettiin mitä eri osa-alueita painotetaan työssä enemmän ja mitä vähemmän.
Opinnäytteessä verkkokaupparatkaisuja pohditaan tietoteknisestä näkökulmasta. Opinnäyte on toiminnallinen ja sen teoriaosuudessa aineistona käytettiin uutta verkkokaupan perustamista käsittelevää kirjallisuutta, kyselytutkimuksen tuloksia ja asiantuntijablogeja. Keskeisiä käsitteitä työssä ovat www-palvelin, verkko-kauppaohjelmisto, hakukoneoptimointi, käytettävyys, verkkokauppatoimittaja ja tarjouspyyntö.
Projektin aikana havaittiin, että B2B-verkkokaupparatkaisuja ei ole tarjolla aivan yhtä paljon kuin B2C-ratkaisuja ja että verkkokaupat ovat saaneet monia uusia piirteitä viime vuosina. Projektin aikana kerätyn tiedon perusteella laadittiin tarjouspyyntö verkkokaupasta, joka toimii tämän työn tuotoksena. Suunnittelun konkreettiset hyödyt nähdään kesällä 2015, kun verkkokauppa julkaistaan.