Sosiaalisen median ohje : case: Lahden kaupunki, Tekninen ja ympäristötoimiala
Elomaa, Topi (2014)
Elomaa, Topi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017517
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda käyttöohje sosiaalisen median käytölle Lahden kaupungin teknisellä ja ympäristötoimialalla.
Työn ensimmäinen, teoreettinen osio käsittelee erityyppisiä sosiaalisia medioita. Lukijalle tehdään tutuksi yleisimmät sosiaalisen median väylät sekä näytetään esimerkkejä niiden käytöstä kunnallisessa viestinnässä. Myös organisaatioviestintää tarkastellaan.
Empiirinen osa jakautuu kahteen pienempään osioon. Ensimmäisessä osiossa tutustutaan Lahden kaupungin teknisen ja ympäristöalan organisaatioon. Lukija saa kuvan organisaation rakenteesta sekä oppii tuntemaan sen eri osastot. Tässä osiossa tarkastellaan myös organisaation käyttämiä sosiaalisen median välineitä.
Ensimmäisen empiriaosuuden päättää yhteenveto kyselystä, joka toteutettiin organisaation viestintävastaaville. Mukana oli myös Lahden konsernipalveluiden viestintäsuunnittelija. Lyhyessä kyselyssä tarkoitus oli kartoittaa viestintävastaavien tarpeet sekä mielipide nykytilasta liittyen sosiaalisen median käytäntöihin organisaatiossa.
Empiirisen osan viimeinen osuus koostuu yksin sosiaalisen median ohjeesta sekä viestintästrategiasta, jotka on räätälöity pitäen silmällä viestintävastaavien tarpeita. Pohjana ohjeelle toimii jo olemassa oleva, Lahden kaupungin sosiaalisen median ohje. Erona kuitenkin on, että se on yksilöity toimimaan parhaimmalla mahdollisella tavalla yksinomaan teknisellä ja ympäristötoimialalla. Käsikirja voi toimia pohjana, jota muutkin Lahden kaupungin toimialat voivat myöhemmin muokata omien tarpeidensa sekä kokemustensa mukaan.
Työn ensimmäinen, teoreettinen osio käsittelee erityyppisiä sosiaalisia medioita. Lukijalle tehdään tutuksi yleisimmät sosiaalisen median väylät sekä näytetään esimerkkejä niiden käytöstä kunnallisessa viestinnässä. Myös organisaatioviestintää tarkastellaan.
Empiirinen osa jakautuu kahteen pienempään osioon. Ensimmäisessä osiossa tutustutaan Lahden kaupungin teknisen ja ympäristöalan organisaatioon. Lukija saa kuvan organisaation rakenteesta sekä oppii tuntemaan sen eri osastot. Tässä osiossa tarkastellaan myös organisaation käyttämiä sosiaalisen median välineitä.
Ensimmäisen empiriaosuuden päättää yhteenveto kyselystä, joka toteutettiin organisaation viestintävastaaville. Mukana oli myös Lahden konsernipalveluiden viestintäsuunnittelija. Lyhyessä kyselyssä tarkoitus oli kartoittaa viestintävastaavien tarpeet sekä mielipide nykytilasta liittyen sosiaalisen median käytäntöihin organisaatiossa.
Empiirisen osan viimeinen osuus koostuu yksin sosiaalisen median ohjeesta sekä viestintästrategiasta, jotka on räätälöity pitäen silmällä viestintävastaavien tarpeita. Pohjana ohjeelle toimii jo olemassa oleva, Lahden kaupungin sosiaalisen median ohje. Erona kuitenkin on, että se on yksilöity toimimaan parhaimmalla mahdollisella tavalla yksinomaan teknisellä ja ympäristötoimialalla. Käsikirja voi toimia pohjana, jota muutkin Lahden kaupungin toimialat voivat myöhemmin muokata omien tarpeidensa sekä kokemustensa mukaan.