English club for three to six year old Finnish speaking children
Viljanen, Jenni; Ripatti, Pia (2014)
Viljanen, Jenni
Ripatti, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111415686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111415686
Tiivistelmä
Englannin kerho kolmesta kuuteen vuotiaille suomenkielisille lapsille
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut englannin kerhon järjestäminen 3-6-vuotiaille suomenkielisille lapsille. Tavoitteenamme oli tutustuttaa lapset englannin kieleen käyttämällä musiikkia ja kuvin tuettuja metodeja. Lisäksi halusimme innostaa päiväkodin henkilökuntaa käyttämään
päiväkodin aukioloaikoja harrastustoimintaan.
Toteutimme tämän toiminnallisen opinnäytetyön yhdeksässä tapaamiskerrassa, joiden aikana esittelimme viisi teemaa lapsille. Käytimme kielisuihkutusta toimintatapanamme. Kieltenopettajat käyttävät tätä tekniikkaa tutustuttaessaan vieraita kieliä leikin ja lauluin keinoin. Lisäksi sovelsimme myös yleisiä vieraan kielen opettamismetodeja. Englannin kieleen tutustumisessa käyttämämme kuvin tuetut toimintatavat ovat saaneet inspiraationsa Kuttu- ja Suupoppia metodeista. Käytimme teorioita, kuten Vygotskyn sosiokulttuurinen teoria kielenkehityksessä ja musiikillinen kehitys tämän opinnäytetyön toteutus- ja suunnitteluvaiheissa.
Vanhemmilta ja lapsilta saamamme palautteen perusteella uskomme, että valitut metodit toimivat mielenkiinnon herättämisessä englannin kieltä kohtaan tarkoituksenmukaisesti. Saimme myös selville, että suurin osa lapsista jatkoi englannin opiskelua. Vaikkakaan kielen opettaminen ei ollut pääasiallinen tavoitteemme, huomasimme silti lapset oppivat kieltä helposti käyttämiemme metodien avulla. Uskomme, että motivaatio mahdollisti kerhomme menestyksen.
Asiasanat: kielisuihkutus, varhaiskasvatus, kielenkehitys, kuvin tuetut menetelmät
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut englannin kerhon järjestäminen 3-6-vuotiaille suomenkielisille lapsille. Tavoitteenamme oli tutustuttaa lapset englannin kieleen käyttämällä musiikkia ja kuvin tuettuja metodeja. Lisäksi halusimme innostaa päiväkodin henkilökuntaa käyttämään
päiväkodin aukioloaikoja harrastustoimintaan.
Toteutimme tämän toiminnallisen opinnäytetyön yhdeksässä tapaamiskerrassa, joiden aikana esittelimme viisi teemaa lapsille. Käytimme kielisuihkutusta toimintatapanamme. Kieltenopettajat käyttävät tätä tekniikkaa tutustuttaessaan vieraita kieliä leikin ja lauluin keinoin. Lisäksi sovelsimme myös yleisiä vieraan kielen opettamismetodeja. Englannin kieleen tutustumisessa käyttämämme kuvin tuetut toimintatavat ovat saaneet inspiraationsa Kuttu- ja Suupoppia metodeista. Käytimme teorioita, kuten Vygotskyn sosiokulttuurinen teoria kielenkehityksessä ja musiikillinen kehitys tämän opinnäytetyön toteutus- ja suunnitteluvaiheissa.
Vanhemmilta ja lapsilta saamamme palautteen perusteella uskomme, että valitut metodit toimivat mielenkiinnon herättämisessä englannin kieltä kohtaan tarkoituksenmukaisesti. Saimme myös selville, että suurin osa lapsista jatkoi englannin opiskelua. Vaikkakaan kielen opettaminen ei ollut pääasiallinen tavoitteemme, huomasimme silti lapset oppivat kieltä helposti käyttämiemme metodien avulla. Uskomme, että motivaatio mahdollisti kerhomme menestyksen.
Asiasanat: kielisuihkutus, varhaiskasvatus, kielenkehitys, kuvin tuetut menetelmät