"Jos kaiken kantaa mukanaan, niin ei muuta jaksakaan" : Toimintatavat koulukiusaamistrauman jälkihoitoon toisen asteen oppilaitoksissa
Apell, Iitu; Kallinen, Mirja (2014)
Apell, Iitu
Kallinen, Mirja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917491
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia toimintatapoja toisen asteen opiskelijahuollon henkilöstöllä on käytössään koulukiusaamisesta traumatisoituneen opiskelijan auttamiseksi, sekä mitkä toimintatavat on koettu toimiviksi. Toimeksiantajana toimi Keski-Suomen ELY-keskuksen erikoissuunnittelija Päivi Hamarus, joka koordinoi Jälkihoitomalli-kehittämishanketta, jonka toinen vaihe tämä tutkimus oli. Jälkihoitomalli kehittää opiskelijahuoltohenkilöstön osaamista ja toimii korjaavana ja ennaltaehkäisevänä työnä koulukiusattujen auttamiseksi.
Laadullinen tutkimusaineisto koostui seitsemästä teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat toisen asteen oppilaitoksissa työskenteleviä kuraattoreita, psykologeja ja terveydenhoitajia. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin koulukiusaamista vaikutuksineen, sekä opiskelijahuollon nykyisiä keinoja ja resursseja koulukiusaamistrauman käsittelyn näkökulmasta.
Aineiston pohjalta voitiin todeta, että toimintatavat kiusaamistrauman käsittelyyn olivat jaettavissa trauman tunnistamiseen sekä yksilötyöskentelyn menetelmiin ja yhteistyömuotoihin. Yksilötyöskentelyn keskeisimmäksi menetelmäksi osoittautui keskustelu ja sitä tukevat toiminnalliset menetelmät. Yhteistyön toimintatavoiksi jäsentyi nivelvaiheen tiedonsiirto, opiskelijahuolto, moniammatillinen yhteistyö ja huoltajien kanssa tehtävä työ. Tutkimustuloksia hyödynnetään hankkeen kolmannessa vaiheessa kehitettävään Jälkihoitomalliin.
Laadullinen tutkimusaineisto koostui seitsemästä teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat toisen asteen oppilaitoksissa työskenteleviä kuraattoreita, psykologeja ja terveydenhoitajia. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin koulukiusaamista vaikutuksineen, sekä opiskelijahuollon nykyisiä keinoja ja resursseja koulukiusaamistrauman käsittelyn näkökulmasta.
Aineiston pohjalta voitiin todeta, että toimintatavat kiusaamistrauman käsittelyyn olivat jaettavissa trauman tunnistamiseen sekä yksilötyöskentelyn menetelmiin ja yhteistyömuotoihin. Yksilötyöskentelyn keskeisimmäksi menetelmäksi osoittautui keskustelu ja sitä tukevat toiminnalliset menetelmät. Yhteistyön toimintatavoiksi jäsentyi nivelvaiheen tiedonsiirto, opiskelijahuolto, moniammatillinen yhteistyö ja huoltajien kanssa tehtävä työ. Tutkimustuloksia hyödynnetään hankkeen kolmannessa vaiheessa kehitettävään Jälkihoitomalliin.