Korvaparantola : Säveltapailua internetissä
Vaahervaara, Tapani (2014)
Vaahervaara, Tapani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917485
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Korvaparantola on verkkosivusto, jonne on koottu käytännönläheistä materiaalia korvaharjoittelun ja sen opettamisen tueksi. Työn tavoitteena oli myös luoda keinoja korvaharjoittelun omatoimisen opiskelun kynnyksen madaltamiseksi.
Tietoperustassa määriteltiin aiheeseen liittyvä keskeinen termistö: sävelkorva, rytmitaju, korvaharjoittelu.
Teoriaperustassa käsiteltiin yleisesti korvaharjoittelun historiaa ja kehittymistä vuosisatojen aikana sekä internetin käyttöä musiikkiopintojen tukena.
Projektin toteuttamisessa käytetty aineisto oli pääosin projektin toteuttajan itse analysoimaa soivaa materiaalia, joka oli luokiteltu oppimiskokonaisuutta ajatellen johdonmukaiseen järjestykseen. Soiva materiaali koostui sadoista pop/jazz-kappaleista, ja luokittelu tapahtui kappaleissa esiintyneiden harmonisten ja rytmisten ilmiöiden pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksissa kuvataan sivuston vastaanottoa sekä musiikkiopintojensa alkutaipaleella olevien että aihetta opettavien ammattilaisten keskuudessa. Kaikenkaikkiaan tulokset osoittautuivat lupaaviksi. Oppilaat kokivat sivut mielekkäiksi ja ammattilaiset pitivät niitä hyödyllisinä ja tarpeellisena lisänä alan oppimateriaalien kirjoon.
Pohdinnassa kartoitetaan erilaisia jatkokehittelymahdollisuuksia ja niihin liittyviä haasteita.
Korvaparantola on verkkosivusto, jonne on koottu käytännönläheistä materiaalia korvaharjoittelun ja sen opettamisen tueksi. Työn tavoitteena oli myös luoda keinoja korvaharjoittelun omatoimisen opiskelun kynnyksen madaltamiseksi.
Tietoperustassa määriteltiin aiheeseen liittyvä keskeinen termistö: sävelkorva, rytmitaju, korvaharjoittelu.
Teoriaperustassa käsiteltiin yleisesti korvaharjoittelun historiaa ja kehittymistä vuosisatojen aikana sekä internetin käyttöä musiikkiopintojen tukena.
Projektin toteuttamisessa käytetty aineisto oli pääosin projektin toteuttajan itse analysoimaa soivaa materiaalia, joka oli luokiteltu oppimiskokonaisuutta ajatellen johdonmukaiseen järjestykseen. Soiva materiaali koostui sadoista pop/jazz-kappaleista, ja luokittelu tapahtui kappaleissa esiintyneiden harmonisten ja rytmisten ilmiöiden pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksissa kuvataan sivuston vastaanottoa sekä musiikkiopintojensa alkutaipaleella olevien että aihetta opettavien ammattilaisten keskuudessa. Kaikenkaikkiaan tulokset osoittautuivat lupaaviksi. Oppilaat kokivat sivut mielekkäiksi ja ammattilaiset pitivät niitä hyödyllisinä ja tarpeellisena lisänä alan oppimateriaalien kirjoon.
Pohdinnassa kartoitetaan erilaisia jatkokehittelymahdollisuuksia ja niihin liittyviä haasteita.