Markkinatutkimus - case VideoVisit
Vepsäläinen, Maiju (2014)
Vepsäläinen, Maiju
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318090
Tiivistelmä
Digitaaliset asiointipalvelut yleistyvät kokoajan, sillä organisaatiot tavoittelevat säästöjä, joita vain palveluiden digitalisoiminen voi tuoda. Tästä syystä opinnäytetyön toimeksiantaja Ebsolut Oy halusi selvittää VideoVisit nimellä tarjottavien videokokous- ja asiointipalveluidensa potentiaalista kohderyhmää. Tutkimuksen avulla tarkasteltiin videoasiointipalveluiden tämän hetkistä tarvetilannetta markkinoilla sekä tulevaisuuden näkymiä kohderyhmän näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää videoasiointipalvelujen käytön yleisyyttä Kainuun, Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin alueella. Minkä kokoiset ja toimialojen yritykset ovat eniten kiinnostuneita videon kautta tapahtuvista asiointipalveluista. Tutkimuksessa tarkasteltiin yrityksen toimialan, iän, henkilöstökoon, sekä liikevaihdon vaikutuksia vastaustuloksiin. Lisäksi tarkasteltiin maantieteellisiä vaikutuksia vastaustuloksiin. Tarkoituksena oli kerätä Ebsolut Oy:lle tärkeää tietoa ja kehitysideoita, joita pystyttäisiin hyödyntämään käytännössä.
Työ toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen avulla sähköisenä kyselylomakkeena, joka lähetettiin Pohjois-Suomessa sijaitsevien yritysten päättäjille lokakuussa 2014. Tutkimuksen mukaan tietoisuus tarjolla olevista videoasiointi- ja neuvottelupalveluista on vanhanaikaista ja liian vähäistä. Tutkimustulosten mukaan kuitenkin 78 % vastanneista yrityspäättäjistä uskoo videoasioinnin yleistyvän tulevaisuudessa heidän toimialallaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää videoasiointipalvelujen käytön yleisyyttä Kainuun, Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin alueella. Minkä kokoiset ja toimialojen yritykset ovat eniten kiinnostuneita videon kautta tapahtuvista asiointipalveluista. Tutkimuksessa tarkasteltiin yrityksen toimialan, iän, henkilöstökoon, sekä liikevaihdon vaikutuksia vastaustuloksiin. Lisäksi tarkasteltiin maantieteellisiä vaikutuksia vastaustuloksiin. Tarkoituksena oli kerätä Ebsolut Oy:lle tärkeää tietoa ja kehitysideoita, joita pystyttäisiin hyödyntämään käytännössä.
Työ toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen avulla sähköisenä kyselylomakkeena, joka lähetettiin Pohjois-Suomessa sijaitsevien yritysten päättäjille lokakuussa 2014. Tutkimuksen mukaan tietoisuus tarjolla olevista videoasiointi- ja neuvottelupalveluista on vanhanaikaista ja liian vähäistä. Tutkimustulosten mukaan kuitenkin 78 % vastanneista yrityspäättäjistä uskoo videoasioinnin yleistyvän tulevaisuudessa heidän toimialallaan.