VARUSMIESJOHTAJIEN JOHTAJAKAUDEN PALAUTETYÖKALUJEN KEHITTÄMINEN
Karjalainen, Anna (2014)
Karjalainen, Anna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316314
Tiivistelmä
Varusmiesten johtaja- ja kouluttajakoulutuksen johtajakauden laajimmat opintokokonaisuudet ovat koulutustaidon harjoittelu ja johtamiskäyttäytymisen kehittäminen. Johtajana ja kouluttajana kehittyminen vaatii aitoa ja kannustavaa palautetta toimintaympäristöstä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työkaluja, joiden avulla varusmiesjohtajat saavat laadukasta ja monipuolista palautetta kehittymisensä tueksi. Työkalujen vaatimuksena olivat helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus. Teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin johtamiseen, oppimiseen, palautteeseen sekä varusmieskoulutuksen toimintaympäristöön.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen keinoin. Kehittämistyön pohjaksi teetettiin alkukyselyt varusmiesjohtajille ja kouluttajahenkilöstölle. Kyselyjen tulosten perusteella aloitettiin kehittämistyö. Työn tuloksena tuotettiin oppituntimateriaalia, ohjeistusta ja lomakkeita sekä johtamis- ja kouluttamissuoritusten palautteeseen että kausipalautekeskusteluihin. Palautetyökalujen pohjana olivat varusmiesten johtaja- ja kouluttajakoulutusohjelman vaatimukset. Näitä työkaluja testattiin yhden yksikön varusmieskoulutuksessa kahden koulutuskauden ajan, jonka jälkeen toteutettiin loppukysely testausyksikölle. Loppukyselyn havaintojen perusteella tehtiin vielä muutoksia palautetyökaluihin ja arvioitiin kehittämistyö.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettakoon, että työ saavutti sille asetetut tavoitteet. Kouluttajien ammattitaito palautteen antamiseen kasvoi ja suurin osa varusmiesjohtajista koki toistensa tai alaistensa palautteen rakentavaksi ja näin mahdollisti oman johtamiskäyttäytymisen kehittämisen. Tehty materiaali koettiin pääosin toimivaksi. Opinnäytetyölle oli tarve ja se onnistui täyttämään kehittämistoiveet.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen keinoin. Kehittämistyön pohjaksi teetettiin alkukyselyt varusmiesjohtajille ja kouluttajahenkilöstölle. Kyselyjen tulosten perusteella aloitettiin kehittämistyö. Työn tuloksena tuotettiin oppituntimateriaalia, ohjeistusta ja lomakkeita sekä johtamis- ja kouluttamissuoritusten palautteeseen että kausipalautekeskusteluihin. Palautetyökalujen pohjana olivat varusmiesten johtaja- ja kouluttajakoulutusohjelman vaatimukset. Näitä työkaluja testattiin yhden yksikön varusmieskoulutuksessa kahden koulutuskauden ajan, jonka jälkeen toteutettiin loppukysely testausyksikölle. Loppukyselyn havaintojen perusteella tehtiin vielä muutoksia palautetyökaluihin ja arvioitiin kehittämistyö.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettakoon, että työ saavutti sille asetetut tavoitteet. Kouluttajien ammattitaito palautteen antamiseen kasvoi ja suurin osa varusmiesjohtajista koki toistensa tai alaistensa palautteen rakentavaksi ja näin mahdollisti oman johtamiskäyttäytymisen kehittämisen. Tehty materiaali koettiin pääosin toimivaksi. Opinnäytetyölle oli tarve ja se onnistui täyttämään kehittämistoiveet.