Leikkis-startti : Hyvinkään avoimen varhaiskasvatuksen leikkitoiminnan aloitusprosessi
Siivonen, Nina (2014)
Siivonen, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616876
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää prosessikuvaus Hyvinkään avoimen varhaiskasvatuksen leikkitoiminnan aloitukseen. Työn keskeisiä käsitteitä olivat laadun kehittäminen, avoin varhaiskasvatus ja vanhemmuuden tukeminen. Työssä tarkasteltiin prosessikuvausta laadun kehittämisen välineenä, ja vanhemmuuden tukemista kasvatuskumppanuuden, osallisuuden ja yhteisöllisyyden kautta. Kehittämistyön taustalle tehtiin tutkimus. Tutkimus käsitti määrällisen kyselytutkimuksen ja laadulliset haastattelututkimukset. Määrällisen tutkimuksen kohderyhmä muodostui Hyvinkään leikkitoiminnassa olevien lasten vanhemmista. Aineisto kerättiin huhtikuussa 2014 ja analysoitiin SPSS-järjestelmän avulla. Laadulliset tutkimukset toteutettiin huhti- ja toukokuussa 2014. Yksilöteemahaastattelut tehtiin neljälle hyvinkääläiselle leikkitoiminnan lastentarhanopettajalle ja ryhmäteemahaastattelut Kirkkonummen, Järvenpään, Nurmijärven ja Sipoon avoin varhaiskasvatuksen henkilökunnalle ja johtajille. Aineistojen analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittivat, että leikkitoiminnan aloitus on tärkeä perheiden ja työntekijöiden näkökulmasta. Tuloksissa toivottiin aloituskeskustelua ja näin ollen prosessikuvaukseen luotiin mahdollisuus aloituskeskusteluun ja lomake sen toteuttamiseen. Laadullisten yksilöhaastattelujen tulosten mukaan Hyvinkään eri leikkitoimintapisteillä on hyvin erilaisia tapoja toimia sekä suhteessa uuteen lapseen että toimintaan yleensä. Yhteneväinen käytäntö aloitusprosessissa on väylä kehittää laatua avoimessa varhaiskasvatuksessa. Prosessikuvauksessa oleva aloituskeskustelu luo pohjan kasvatuskumppanuudelle. Varhaiskasvatuksen aloituksessa on tarpeen tiedostaa vanhemman ja ammattilaisen vuoropuhelu.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittivat, että leikkitoiminnan aloitus on tärkeä perheiden ja työntekijöiden näkökulmasta. Tuloksissa toivottiin aloituskeskustelua ja näin ollen prosessikuvaukseen luotiin mahdollisuus aloituskeskusteluun ja lomake sen toteuttamiseen. Laadullisten yksilöhaastattelujen tulosten mukaan Hyvinkään eri leikkitoimintapisteillä on hyvin erilaisia tapoja toimia sekä suhteessa uuteen lapseen että toimintaan yleensä. Yhteneväinen käytäntö aloitusprosessissa on väylä kehittää laatua avoimessa varhaiskasvatuksessa. Prosessikuvauksessa oleva aloituskeskustelu luo pohjan kasvatuskumppanuudelle. Varhaiskasvatuksen aloituksessa on tarpeen tiedostaa vanhemman ja ammattilaisen vuoropuhelu.