Nuorten urheilijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia tukemassa : Menestyksen Avaimet -koulutusmallin prosessiarviointi
Sarkima, Tessa (2014)
Sarkima, Tessa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916015
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten harrastuksista urheilu on ylivoimaisesti suosituin. Urheiluseuratoimintaan osallistuu vuosittain 42 % lapsista ja nuorista, minkä vuoksi urheiluseuroilla nähdään olevan merkittävä potentiaali lasten ja nuorten kasvatus- ja terveyden edistämistyölle. Vaikka urheiluseurat saattavat kirjata terveyden edistämisen ja hyvinvoinnin tukemisen päätavoitteittensa joukkoon, konkreettiset toimet näyttävät tutkimuksien mukaan puuttuvan. Jyväskylän yliopiston tutkimuksien (2010) mukaan terveyden edistäminen on ollut urheiluseuroissa vähäistä, eikä sillä ole vakiintunut asema seuran toiminnassa.
Viime vuosina lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on laskenut ja ruutuaika lisääntynyt selvästi. Näin ollen seuratoimintaan osallistuvatkaan nuoret eivät välttämättä liiku terveytensä kannalta riittävästi. Samaan aikaan urheiluseuroilta odotetaan vahvempaa roolia koko suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan osatekijänä. Urheiluseuratoimintaan osallistumisen odotetaan edistävän terveyttä. Lasten ja nuorten urheiluseuratoiminnassa on huomioitava tulevaisuudessa myös terveyden edistämiseen liittyvät tekijät. Näihin tutkimustietoihin nojaten kehitettiin Menestyksen Avaimet –terveyden edistämisen koulutusmalli.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa urheiluseurojen terveyden edistämistyön mahdollisuuksista ja nykytilasta sekä edistää nuorten urheilijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata ja arvioida Menestyksen Avaimet -hankkeen tuottaman terveydenedistämismallin prosessia ja sen eri vaiheita. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millainen on Menestyksen Avaimet –koulutusmallin prosessi? 2. Miten Menestyksen Avaimet -koulutusmallin prosessi toteutui? 3. Miten Menestyksen Avaimet -koulutusmallia tulisi kehittää?
Tutkimusaineisto kerättiin Menestyksen Avaimet –hanketiimille suunnatun teemahaastattelun, koulutuksiin osallistuneiden nuorten (yhteensä 169 pojan ja 120 tytön, iältään 12—15 vuotta) koulutuspalautteen ja tutkijan oman arviointipäiväkirjan avulla. Aineisto kerättiin syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana ja analysointiin kesällä 2014. Analyysimenetelminä käytettiin teemoittelua, sisällön erittelyä ja kvantifiointia.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kuvattua Menestyksen Avaimet -koulutusprosessi ja arvioitua prosessin kehittämiskohdat, kuten toimintamallin arviointi ja juurruttaminen. Prosessi toteutui suurelta osin suunnitellun mukaisesti ja siihen oltiin tyytyväisiä. Haasteita koettiin prosessin varrella myös useita, esimerkiksi valmentajien sitoutumisen puute. Osallistujista sekä tytöt että pojat pitivät koulutuksia hyödyllisinä ja monipuolisina. Hankkeen työntekijät pitivät koulutuksia onnistuneina. Näitä tutkimustuloksia tukivat tutkijan omat arviointipäiväkirjamerkinnät ja Jyväskylän yliopiston toteuttaman ulkoisen arvioinnin tulokset.
Tuloksia voidaan hyödyntää Menestyksen Avaimet –hankkeen loppuraportissa, urheiluseuroille suunnatussa terveyden edistämistyössä sekä valmentajien ja ohjaajien koulutuksissa.
Asiasanat: nuoret, hyvinvointi, terveyden edistäminen, liikunta, urheilu, urheiluseurat, prosessiarviointi
Viime vuosina lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on laskenut ja ruutuaika lisääntynyt selvästi. Näin ollen seuratoimintaan osallistuvatkaan nuoret eivät välttämättä liiku terveytensä kannalta riittävästi. Samaan aikaan urheiluseuroilta odotetaan vahvempaa roolia koko suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan osatekijänä. Urheiluseuratoimintaan osallistumisen odotetaan edistävän terveyttä. Lasten ja nuorten urheiluseuratoiminnassa on huomioitava tulevaisuudessa myös terveyden edistämiseen liittyvät tekijät. Näihin tutkimustietoihin nojaten kehitettiin Menestyksen Avaimet –terveyden edistämisen koulutusmalli.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa urheiluseurojen terveyden edistämistyön mahdollisuuksista ja nykytilasta sekä edistää nuorten urheilijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata ja arvioida Menestyksen Avaimet -hankkeen tuottaman terveydenedistämismallin prosessia ja sen eri vaiheita. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millainen on Menestyksen Avaimet –koulutusmallin prosessi? 2. Miten Menestyksen Avaimet -koulutusmallin prosessi toteutui? 3. Miten Menestyksen Avaimet -koulutusmallia tulisi kehittää?
Tutkimusaineisto kerättiin Menestyksen Avaimet –hanketiimille suunnatun teemahaastattelun, koulutuksiin osallistuneiden nuorten (yhteensä 169 pojan ja 120 tytön, iältään 12—15 vuotta) koulutuspalautteen ja tutkijan oman arviointipäiväkirjan avulla. Aineisto kerättiin syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana ja analysointiin kesällä 2014. Analyysimenetelminä käytettiin teemoittelua, sisällön erittelyä ja kvantifiointia.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kuvattua Menestyksen Avaimet -koulutusprosessi ja arvioitua prosessin kehittämiskohdat, kuten toimintamallin arviointi ja juurruttaminen. Prosessi toteutui suurelta osin suunnitellun mukaisesti ja siihen oltiin tyytyväisiä. Haasteita koettiin prosessin varrella myös useita, esimerkiksi valmentajien sitoutumisen puute. Osallistujista sekä tytöt että pojat pitivät koulutuksia hyödyllisinä ja monipuolisina. Hankkeen työntekijät pitivät koulutuksia onnistuneina. Näitä tutkimustuloksia tukivat tutkijan omat arviointipäiväkirjamerkinnät ja Jyväskylän yliopiston toteuttaman ulkoisen arvioinnin tulokset.
Tuloksia voidaan hyödyntää Menestyksen Avaimet –hankkeen loppuraportissa, urheiluseuroille suunnatussa terveyden edistämistyössä sekä valmentajien ja ohjaajien koulutuksissa.
Asiasanat: nuoret, hyvinvointi, terveyden edistäminen, liikunta, urheilu, urheiluseurat, prosessiarviointi