Tarinasta tunteeseen : opas tunteita käsittelevään lastenkirjallisuuteen
Ritakorpi, Virve (2014)
Ritakorpi, Virve
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316373
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ritakorpi, Virve. Tarinasta tunteeseen – opas tunteita käsittelevään lastenkirjallisuuteen. Oulu, syksy 2014, 39 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää lasten tunnekasvatusta päiväkodissa. Tehtävänä oli laatia päivähoidon alalla työskentelevien käyttöön opas, johon on kerätty tunteita sisältäviä satuja kirjavinkeiksi. Luetun sadun jälkeen on tarkoitus keskustella sadusta ja siinä käsitellystä tunteesta laatimiani apukysymyksiä hyödyntäen. Tarkoituksena oli helpottaa lasten kanssa työskentelevien työtä sekä rohkaista varhaiskasvatuksen ammattilaisia lasten tunne-elämän tukemiseen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään satuja sekä lapsen tunne-elämän kehitysvaiheita ja tunnekasvatusta. Satu-osiossa kuvaillaan muun muassa sitä, miten niitä käytetään ja miten ne vaikuttavat lapsiin. Teorian pohjalta syntyi opas, jonka testasivat kuusi varhaiskasvatuksen ammattilaista. Heiltä saamassani palautteessa todetaan oppaan olevan tarpeellinen ja toimiva kokonaisuus.
Oppaan toimivuutta arvioin myös itse pitämällä opasta hyödyntäen pienelle päiväkotiryhmälle muutaman tunnesatutuokion. Tunnesatutuokio on satuhetki, jossa jostakin tunteesta, esimerkiksi surusta kertovan kirjan pohjalta keskustellaan ko. tunteesta. Totesin oppaan toimivaksi.
Mielestäni hyvä jatkotutkimusaihe voisi olla varhaiskasvatuksen asiantuntijoille kehitettävä tunnetaitokoulutus, jossa ammattilaisista koostuvan pienen ryhmän kanssa käytäisiin läpi tunteita ja tunnetaitoja mm. päiväkodissa tapahtuvien arkisten tilanne-esimerkkien kautta.
Asiasanat: tunteet, sadut, projektit, tunnekasvatus, tunnetaidot
Ritakorpi, Virve. Tarinasta tunteeseen – opas tunteita käsittelevään lastenkirjallisuuteen. Oulu, syksy 2014, 39 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää lasten tunnekasvatusta päiväkodissa. Tehtävänä oli laatia päivähoidon alalla työskentelevien käyttöön opas, johon on kerätty tunteita sisältäviä satuja kirjavinkeiksi. Luetun sadun jälkeen on tarkoitus keskustella sadusta ja siinä käsitellystä tunteesta laatimiani apukysymyksiä hyödyntäen. Tarkoituksena oli helpottaa lasten kanssa työskentelevien työtä sekä rohkaista varhaiskasvatuksen ammattilaisia lasten tunne-elämän tukemiseen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään satuja sekä lapsen tunne-elämän kehitysvaiheita ja tunnekasvatusta. Satu-osiossa kuvaillaan muun muassa sitä, miten niitä käytetään ja miten ne vaikuttavat lapsiin. Teorian pohjalta syntyi opas, jonka testasivat kuusi varhaiskasvatuksen ammattilaista. Heiltä saamassani palautteessa todetaan oppaan olevan tarpeellinen ja toimiva kokonaisuus.
Oppaan toimivuutta arvioin myös itse pitämällä opasta hyödyntäen pienelle päiväkotiryhmälle muutaman tunnesatutuokion. Tunnesatutuokio on satuhetki, jossa jostakin tunteesta, esimerkiksi surusta kertovan kirjan pohjalta keskustellaan ko. tunteesta. Totesin oppaan toimivaksi.
Mielestäni hyvä jatkotutkimusaihe voisi olla varhaiskasvatuksen asiantuntijoille kehitettävä tunnetaitokoulutus, jossa ammattilaisista koostuvan pienen ryhmän kanssa käytäisiin läpi tunteita ja tunnetaitoja mm. päiväkodissa tapahtuvien arkisten tilanne-esimerkkien kautta.
Asiasanat: tunteet, sadut, projektit, tunnekasvatus, tunnetaidot