Kuraattorityön kehittäminen – uudistuvan lainsäädännön tuomia haasteita ja mahdollisuuksia opiskeluhuollon toteuttamiseen
Myllynen, Sari (2014)
Myllynen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416515
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ja kehitettiin kuraattoritoimintaa ja opiskeluhuoltoa. Tutkimuksen lähtökohtana oli uusi lainsäädäntö, joka vuonna 2014 saatiin säätelemään oppilas- ja opiskeluhuoltoa Suomessa. Uudessa oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa täsmennetään opiskeluhuollon tavoitteita ja toimintatapoja. Samalla se edellytti kuraattoreiden ja opiskeluhuollon toiminnan tarkastelua uusien säädösten näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksen viitekehystä noudattaen. Liikkeelle lähdettiin kuraattoritoiminnan nykytilan analyysistä, josta nousivat toiminnan kehittämistarpeet sekä lainsäädännön mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet toimintaan. Teoriataustassa syvennytään kuraattoritoiminnasta ja opiskeluhuollosta tehtyyn tutkimukseen ja lainsäädännön tavoitteisiin.
Tutkimuksen aikana kehitettiin kuraattorityön ja koulun oppilashuollon toimintamalleja vastaamaan uuden lainsäädännön tavoitteita. Samalla on arvioitu lain vaikutuksia toimintaan tulevaisuudessa, sekä sitä, mitä vahvuuksia ja mahdollisuuksia tämä laki tuo ja vastaavasti sitä, mitä uhkia ja heikkouksia lainsäädännössä koetaan olevan toiminnan toteuttamiselle.
Tutkimuksen tuloksissa todetaan, että lainsäädännön tavoitteet varhaisesta tuesta, ennaltaehkäisevästä ja yhteisöllisestä opiskeluhuollosta sekä oppilaan ja perheiden osallisuuden lisääntymisestä koettiin tärkeiksi uudistuksiksi ja uudenlaista toimintaa ja ajattelua mahdollistaviksi. Toteutuessaan niiden odotetaan vähentävän myös tulevaisuudessa korjaavan ongelmakeskeisen työn tarvetta. Uhkana koettiin oppilaan kokonaistilanteen pirstaloituminen useiden toimijoiden kesken, jolloin vaarana on, että tukea ei saa riittävän varhain. Kuraattorin aseman koettiin vahvistuvan yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttamisessa.
Opiskeluhuollon rakenteet kehittyivät tutkimuksen kuluessa hyvään suuntaan, mutta koska lain hyväksymisen jälkeen valmistautumisaika jäi lyhyeksi, olivat monet lain edellyttämät toimintamallien uudistukset keskeneräisiä lain voimaan tullessa. Lain toimeenpanovaiheessa tulee huomioida henkilöstön koulutustarpeet suunnattuna laajasti kaikille opiskeluhuollossa toimiville.
Asiasanat: Koulukuraattorit, oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, oppilashuolto
Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksen viitekehystä noudattaen. Liikkeelle lähdettiin kuraattoritoiminnan nykytilan analyysistä, josta nousivat toiminnan kehittämistarpeet sekä lainsäädännön mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet toimintaan. Teoriataustassa syvennytään kuraattoritoiminnasta ja opiskeluhuollosta tehtyyn tutkimukseen ja lainsäädännön tavoitteisiin.
Tutkimuksen aikana kehitettiin kuraattorityön ja koulun oppilashuollon toimintamalleja vastaamaan uuden lainsäädännön tavoitteita. Samalla on arvioitu lain vaikutuksia toimintaan tulevaisuudessa, sekä sitä, mitä vahvuuksia ja mahdollisuuksia tämä laki tuo ja vastaavasti sitä, mitä uhkia ja heikkouksia lainsäädännössä koetaan olevan toiminnan toteuttamiselle.
Tutkimuksen tuloksissa todetaan, että lainsäädännön tavoitteet varhaisesta tuesta, ennaltaehkäisevästä ja yhteisöllisestä opiskeluhuollosta sekä oppilaan ja perheiden osallisuuden lisääntymisestä koettiin tärkeiksi uudistuksiksi ja uudenlaista toimintaa ja ajattelua mahdollistaviksi. Toteutuessaan niiden odotetaan vähentävän myös tulevaisuudessa korjaavan ongelmakeskeisen työn tarvetta. Uhkana koettiin oppilaan kokonaistilanteen pirstaloituminen useiden toimijoiden kesken, jolloin vaarana on, että tukea ei saa riittävän varhain. Kuraattorin aseman koettiin vahvistuvan yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttamisessa.
Opiskeluhuollon rakenteet kehittyivät tutkimuksen kuluessa hyvään suuntaan, mutta koska lain hyväksymisen jälkeen valmistautumisaika jäi lyhyeksi, olivat monet lain edellyttämät toimintamallien uudistukset keskeneräisiä lain voimaan tullessa. Lain toimeenpanovaiheessa tulee huomioida henkilöstön koulutustarpeet suunnattuna laajasti kaikille opiskeluhuollossa toimiville.
Asiasanat: Koulukuraattorit, oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, oppilashuolto