Kuvassa tuote
Sahramies, Jatta-Henriikka (2014)
Sahramies, Jatta-Henriikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli suunnitella kolme tuotetta, joissa yhdistyy kuva ja käyttötarkoitus. Tuotteet analysoitiin funktioanalyysin perustein ja niistä tehtiin myös kysely, jonka kysymykset pohjautuivat funktioanalyysin eri osa-alueisiin. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää tuotteiden kohde-ryhmää sekä potentiaalia tuotemarkkinoilla ja sitä, kuinka paljon muotoilijan ajatukset tuotteistaan eroavat asiakaskunnan ajatuksista. Työn teoreettisena pohjana oli Victor Papanekin teoria kuudesta funktioominaisuudesta.
Kohderyhmä oli onnistunut Seinäpuun ja Paperikruunun kohdalla, mutta Aikamaiseman kohderyhmä olisi voinut olla tarkempi. Asiakaskyselyssä parhaimman vastaanoton sai Seinäpuu-hylly, mutta muidenkin tuotteiden tulokset olivat positiivisia. Muotoilijan analyysi tuotteista oli lähimpänä Seinäpuussa ja Paperikruunussa, mutta Aikamaiseman kohdalla ajatukset olivat vastaajista kauimpana. Asiakaskyselyn mukaan Seinäpuusta toivottiin siirreltävää versiota sekä useampia värivaihtoehtoja. Paperikruunuun haluttiin kokoja ja värivaihtoehtoja ja Aikamaisemaan teknisten ratkaisujen parempaa hiomista ja kuvan vaihtomahdollisuutta.
Työ osoitti, että käyttäjien mukaan ottaminen tuotesuunnittelun alkuvaiheessa on kannattavaa, koska heiltä saa hyödyllistä tietoa siitä, mitä tuotteilta toivotaan ja olisiko niillä potentiaalia tuotemarkkinoilla. Kyselyn positiiviset tulokset myös vahvistivat tekijän uskoa kykyihinsä muotoilijana.
Kohderyhmä oli onnistunut Seinäpuun ja Paperikruunun kohdalla, mutta Aikamaiseman kohderyhmä olisi voinut olla tarkempi. Asiakaskyselyssä parhaimman vastaanoton sai Seinäpuu-hylly, mutta muidenkin tuotteiden tulokset olivat positiivisia. Muotoilijan analyysi tuotteista oli lähimpänä Seinäpuussa ja Paperikruunussa, mutta Aikamaiseman kohdalla ajatukset olivat vastaajista kauimpana. Asiakaskyselyn mukaan Seinäpuusta toivottiin siirreltävää versiota sekä useampia värivaihtoehtoja. Paperikruunuun haluttiin kokoja ja värivaihtoehtoja ja Aikamaisemaan teknisten ratkaisujen parempaa hiomista ja kuvan vaihtomahdollisuutta.
Työ osoitti, että käyttäjien mukaan ottaminen tuotesuunnittelun alkuvaiheessa on kannattavaa, koska heiltä saa hyödyllistä tietoa siitä, mitä tuotteilta toivotaan ja olisiko niillä potentiaalia tuotemarkkinoilla. Kyselyn positiiviset tulokset myös vahvistivat tekijän uskoa kykyihinsä muotoilijana.