Hevonen on ystävä joka kuuntelee
Parkkinen, Heli (2014)
Parkkinen, Heli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120718816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120718816
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, miten sosiaalipedagoginen hevostoiminta kuntouttaa nuorta aikuista miestä, jolla on ongelmia elämänhallinnan ja itsensä johtamisen kanssa. Taustalla on miehen kaksisuuntainen mielialahäiriö, aikuisiän ADHD ja päihderiippuvuus, jotka vaikeuttavat näiden asioiden toteutumista. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan avulla oli tarkoitus auttaa miestä ongelmallisissa arkipäiväisissä asioissa ja niiden edistämisessä, kuten lääkkeiden säännöllisessä ottamisessa, päihteiden käytössä ja unirytmissä. Toiminnan ajatuksena oli tarjota miehelle myös kuuntelija hevosesta sekä hevostoiminnan toteuttajasta. Hevostoiminnan avulla peilattiin miehen omaa elämää.
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta koostui yhdestä tutustumiskerrasta ja kymmenestä varsinaisesta noin 2 - 3 tuntia kestävästä hevostoimintakerrasta, jotka toteutettiin keväällä 2014. Jokaisella kerralla oli oma teemansa, joka liittyi tiettyyn ongelmaan, elämän osa-alueeseen tai toiminnan tavoitteisiin. Opinäytetyön tekijä toteutti nämä hevostoimintakerrat itse, mutta varsinaisen sosiaalipedagogisen hevostoimintakoulutuksen saanut henkilö avusti niiden suunnittelussa ja järjestämisessä. Hän oli myös opinnäytetyön tilaaja, jonka tallilla ja hevosilla toiminta toteutettiin.
Opinäytetyössä perehdytään aluksi kuntoutettavan miehen taustoihin sekä hänen sairauksiinsa eli aikuisiän ADHD:hen, kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja päihderiippuvuuksiin. Tämän tiedon pohjalta alettiin suunnittella ja toteuttaa hevostoimintaa. Kokonaisuudessaan sosiaalipedagoginen hevostoiminta onnistui ja asetetut alkutavoitteet täyttyivät. Miehen elämänhallinta ja itsensä johtamisen taidot paranivat. Hän toivoi, että toimintakertoja olisi vielä voitu jatkaa.
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta koostui yhdestä tutustumiskerrasta ja kymmenestä varsinaisesta noin 2 - 3 tuntia kestävästä hevostoimintakerrasta, jotka toteutettiin keväällä 2014. Jokaisella kerralla oli oma teemansa, joka liittyi tiettyyn ongelmaan, elämän osa-alueeseen tai toiminnan tavoitteisiin. Opinäytetyön tekijä toteutti nämä hevostoimintakerrat itse, mutta varsinaisen sosiaalipedagogisen hevostoimintakoulutuksen saanut henkilö avusti niiden suunnittelussa ja järjestämisessä. Hän oli myös opinnäytetyön tilaaja, jonka tallilla ja hevosilla toiminta toteutettiin.
Opinäytetyössä perehdytään aluksi kuntoutettavan miehen taustoihin sekä hänen sairauksiinsa eli aikuisiän ADHD:hen, kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja päihderiippuvuuksiin. Tämän tiedon pohjalta alettiin suunnittella ja toteuttaa hevostoimintaa. Kokonaisuudessaan sosiaalipedagoginen hevostoiminta onnistui ja asetetut alkutavoitteet täyttyivät. Miehen elämänhallinta ja itsensä johtamisen taidot paranivat. Hän toivoi, että toimintakertoja olisi vielä voitu jatkaa.