Terveystapahtuma Klaukkalan lukiossa : voimavarat opiskelukyvyn tukena
Kangas, Jenni; Aho-Mantila, Olga; Lasala, Heidi; Kumpuniemi, Essi (2014)
Kangas, Jenni
Aho-Mantila, Olga
Lasala, Heidi
Kumpuniemi, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää tapahtuma Klaukkalan lukiolla lukion 2. luokkalaisille. Tapahtumassa käsiteltiin opiskelukykyyn vaikuttavia tekijöitä nuorten arjessa voimavarakartan avulla. Tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallinen tapahtumapäivä. Tapahtumapäivän tarkoituksena oli, että lukion opiskelija pohtii omia käsityksiä opiskelukykyyn vaikuttavista tekijöistä.
Tapahtuma järjestettiin Klaukkalassa Arkadian yhteislyseossa. Tapahtumaan osallistui 27 opiskelijaa. Ohjausmenetelmänä oli Suomen Mielenterveysseuran voimavarakartta. Opinnäytetyön sisältönä olivat opiskelukyky, opiskelijan elämäntilanne, terveys ja terveyskäyttäytyminen sekä ohjaaminen. Tapahtuma toteutettiin ryhmäohjauksena kahdelle ryhmälle samanaikaisesti eri tiloissa. Molemmat ryhmät jaettiin vielä pienempiin ryhmiin. Tapahtumaan oli varattu aikaa yhden oppitunnin verran. Tunnin aikana opiskelijat täyttivät ohjattuina voimavarakarttaa ja jakoivat ryhmittäin ajatuksia voimavarakartasta muille. Voimavarakartan aihealueina olivat liikunta, opiskelu, ihmissuhteet, koti ja ympäristö, uni, kulttuuri ja vapaa-aika sekä ravinto. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin edellä mainittujen aiheiden lisäksi opiskelukykymallia sekä ohjaamista. Tapahtuma arvioitiin Laurean Terveystapahtuma-palautelomakekyselyllä. Kyselyyn vastasi 27 opiskelijaa, joista 11 oli poikia ja 16 oli tyttöjä. Palautteen avulla selvitettiin, lisäsikö tapahtuma opiskelijoiden terveydestä huolehtimisen taitoja, motivaatiota huolehtia terveydestä, mitä mieltä opiskelijat olivat tapahtuman sisällöstä ja ohjaajien taidoista ohjata sekä sitä, oliko tapahtuma järjestetty hyvin.
Opinnäytetyön kehittämishaasteita olivat ryhmäohjaus ja opiskelijoiden motivointi osallistua. Opinnäytetyön tekijöiden kokemattomuus ryhmäohjauksesta näkyi keskustelun yksipuolisuudessa. Ohjaajien olisi pitänyt pystyä motivoimaan opiskelijat paremmin mukaan keskusteluun ja herättämään ryhmien sisällä kysymyksiä, jotta keskustelusta olisi saatu monipuolisempaa. Opiskelijoiden parempi motivointi olisi tuonut enemmän heidän omia näkemyksiään ja koke-muksiaan esille ja näin he olisivat saaneet tapahtumasta enemmän hyötyä.
Tapahtuma järjestettiin Klaukkalassa Arkadian yhteislyseossa. Tapahtumaan osallistui 27 opiskelijaa. Ohjausmenetelmänä oli Suomen Mielenterveysseuran voimavarakartta. Opinnäytetyön sisältönä olivat opiskelukyky, opiskelijan elämäntilanne, terveys ja terveyskäyttäytyminen sekä ohjaaminen. Tapahtuma toteutettiin ryhmäohjauksena kahdelle ryhmälle samanaikaisesti eri tiloissa. Molemmat ryhmät jaettiin vielä pienempiin ryhmiin. Tapahtumaan oli varattu aikaa yhden oppitunnin verran. Tunnin aikana opiskelijat täyttivät ohjattuina voimavarakarttaa ja jakoivat ryhmittäin ajatuksia voimavarakartasta muille. Voimavarakartan aihealueina olivat liikunta, opiskelu, ihmissuhteet, koti ja ympäristö, uni, kulttuuri ja vapaa-aika sekä ravinto. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin edellä mainittujen aiheiden lisäksi opiskelukykymallia sekä ohjaamista. Tapahtuma arvioitiin Laurean Terveystapahtuma-palautelomakekyselyllä. Kyselyyn vastasi 27 opiskelijaa, joista 11 oli poikia ja 16 oli tyttöjä. Palautteen avulla selvitettiin, lisäsikö tapahtuma opiskelijoiden terveydestä huolehtimisen taitoja, motivaatiota huolehtia terveydestä, mitä mieltä opiskelijat olivat tapahtuman sisällöstä ja ohjaajien taidoista ohjata sekä sitä, oliko tapahtuma järjestetty hyvin.
Opinnäytetyön kehittämishaasteita olivat ryhmäohjaus ja opiskelijoiden motivointi osallistua. Opinnäytetyön tekijöiden kokemattomuus ryhmäohjauksesta näkyi keskustelun yksipuolisuudessa. Ohjaajien olisi pitänyt pystyä motivoimaan opiskelijat paremmin mukaan keskusteluun ja herättämään ryhmien sisällä kysymyksiä, jotta keskustelusta olisi saatu monipuolisempaa. Opiskelijoiden parempi motivointi olisi tuonut enemmän heidän omia näkemyksiään ja koke-muksiaan esille ja näin he olisivat saaneet tapahtumasta enemmän hyötyä.