Järvenpään kaupungin tukitoimimalli ja sen toteutuminen päiväkodissa
Säkkinen, Martta; Nyman, Maija (2014)
Säkkinen, Martta
Nyman, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817267
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Hyvinkää
Sosiaalialan koulutusohjelma
Nyman, Maija
Säkkinen, Martta
Järvenpään kaupungin tukitoimimalli ja sen toteutuminen päiväkodissa
Vuosi 2014 Sivumäärä 51
Opinnäytetyömme käsittelee Järvenpään kaupungin varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa käytettäviä tukitoimia ja niiden käyttöä työelämässä. Opinnäytetyön pääkysymyksenä on, miten Järvenpään kaupungin tukitoimimalli toteutuu Järvenpäässä sijaitsevassa päiväkodissa. Toinen, ensimmäiseen liittyvä kysymyksemme on, miten yhteistyö toimii prosessiin osallistuvien välillä. Tuomme Järvenpään tukitoimimallia näkyväksi kahden esimerkkitapauksen avulla. Opinnäytetyömme tutkimusmenetelmänä käytämme haastatteluja, jotka sopivat laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmäksi. Toteutimme kuusi haastattelua. Haastatellut henkilöt ovat Järvenpään kaupungin varhaiskasvatuksen henkilökuntaa ja kahden esimerkkitapauksen vanhempia. Haastatteluiden perusteella saimme hyvää tietoa ja kokemusta varhaiskasvatuksessa käytettävistä tukitoimista ja niiden käytöstä työelämässä. Näin pystymme myös vastaamaan työelämässä vastaan tuleviin haasteisiin. Haastattelut toivat esiin jokaisen haastateltavan subjektiivisen äänen tukitoimiprosessista ja sen toimivuudesta eri osapuolten välillä.
Haastatteluistamme käy ilmi, että kokonaisuudessaan Järvenpään kaupungin tukitoimimalli toteutuu hyvin tutkimuskohteenamme olleessa päiväkodissa. Lisäksi yhteistyö toimi sujuvasti kaikkien prosessiin osallistuvien välillä. Haastatteluissamme kasvattajat ja vanhemmat pitivät päivittäistä yhteistyötä tärkeänä, jotta molemmille osapuolille tulisi sama näkemys lapsen päivien kulusta. Opinnäytetyömme haastateltavien mukaan verkostoyhteistyöllä on ollut suuri vaikutus molemmissa tapauksissa. Haastatteluista nousi esiin myös se, että omahoitajajärjestelmä ja pienryhmätoiminta ovat arvokkaita toimintatapoja, jotka omalta osaltaan tukevat lasta tässä päiväkodissa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, lapsen tukeminen, yhteistyö
Hyvinkää
Sosiaalialan koulutusohjelma
Nyman, Maija
Säkkinen, Martta
Järvenpään kaupungin tukitoimimalli ja sen toteutuminen päiväkodissa
Vuosi 2014 Sivumäärä 51
Opinnäytetyömme käsittelee Järvenpään kaupungin varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa käytettäviä tukitoimia ja niiden käyttöä työelämässä. Opinnäytetyön pääkysymyksenä on, miten Järvenpään kaupungin tukitoimimalli toteutuu Järvenpäässä sijaitsevassa päiväkodissa. Toinen, ensimmäiseen liittyvä kysymyksemme on, miten yhteistyö toimii prosessiin osallistuvien välillä. Tuomme Järvenpään tukitoimimallia näkyväksi kahden esimerkkitapauksen avulla. Opinnäytetyömme tutkimusmenetelmänä käytämme haastatteluja, jotka sopivat laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmäksi. Toteutimme kuusi haastattelua. Haastatellut henkilöt ovat Järvenpään kaupungin varhaiskasvatuksen henkilökuntaa ja kahden esimerkkitapauksen vanhempia. Haastatteluiden perusteella saimme hyvää tietoa ja kokemusta varhaiskasvatuksessa käytettävistä tukitoimista ja niiden käytöstä työelämässä. Näin pystymme myös vastaamaan työelämässä vastaan tuleviin haasteisiin. Haastattelut toivat esiin jokaisen haastateltavan subjektiivisen äänen tukitoimiprosessista ja sen toimivuudesta eri osapuolten välillä.
Haastatteluistamme käy ilmi, että kokonaisuudessaan Järvenpään kaupungin tukitoimimalli toteutuu hyvin tutkimuskohteenamme olleessa päiväkodissa. Lisäksi yhteistyö toimi sujuvasti kaikkien prosessiin osallistuvien välillä. Haastatteluissamme kasvattajat ja vanhemmat pitivät päivittäistä yhteistyötä tärkeänä, jotta molemmille osapuolille tulisi sama näkemys lapsen päivien kulusta. Opinnäytetyömme haastateltavien mukaan verkostoyhteistyöllä on ollut suuri vaikutus molemmissa tapauksissa. Haastatteluista nousi esiin myös se, että omahoitajajärjestelmä ja pienryhmätoiminta ovat arvokkaita toimintatapoja, jotka omalta osaltaan tukevat lasta tässä päiväkodissa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, lapsen tukeminen, yhteistyö