LAPSEN SILMIN : Pyhäkoulumateriaalia Suomen Raamattuopistolle
Ijäs, Noora; Hakala, Neea (2014)
Ijäs, Noora
Hakala, Neea
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416471
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hakala, Neea & Ijäs, Noora. Lapsen silmin. Pyhäkoulumateriaalia Suomen Raa-mattuopistolle. Kauniainen, syksy 2014, 44 s., 1 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillinen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyönä tuotettiin pyhäkoulumateriaalia Suomen Raamattuopistolle. Opin-näytetyön tavoitteena oli tuottaa lasten hengellistä kasvua tukeva materiaali, jota muidenkin pyhäkoulun opettajien on helppo käyttää. Materiaali koostuu kuudesta eri pyhäkouluhetkestä. Jokaiselle hetkelle on oma aihe. Aiheet rakentuvat Raamatun lasten ympärille.
Materiaali koostuu kuudesta aiheesta, jotka ovat kuolema, Jumalan kiittäminen musiikin avulla, jakaminen, rohkeus, luottamus Jumalaan sekä lähetystyö. Yhtä aihetta on tarkoitus käsitellä yhden pyhäkoulukerran aikana. Pyhäkoulukerrat ovat rakenteeltaan kaikki samanlaisia. Alkuun on alkurukous, alkulaulu, kertomus, toiminnallinen osio, loppulaulu ja loppurukous. Toiminnallisissa osioissa on pyritty huomioimaan erilaiset oppijat. Pykäkoulukertojen toiminnalliset osiot ovat erilaisia. Toisissa leikitään, toisissa askarrellaan.
Opinnäytetyötä kirjoittaessa hyödynnettiin teoriakirjallisuutta lapsen kehityksestä, uskontokasvatuksesta, kristillisestä kasvatuksesta, sekä pyhäkoulun menetelmistä. Aiheet valittiin siten, että ne tukevat lapsen hengellistä kasvua. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyötahon toiveiden mukaisesti. Materiaalin luomisprosessin aikana oli tapaamisia Riitta-Maija Korhosen kanssa, joka vastaa pyhäkoulusta Suomen Raamattuopistolla.
Työn tuloksena oli kuuden pyhäkoulukerran pyhäkoulumateriaali. Materiaalia ko-keiltiin Suomen Raamattuopiston pyhäkoulussa. Jokaisen kerran jälkeen arvioitiin kerran toimivuutta ja tarpeen mukaan tehtiin muutoksia.
Jatkossa materiaalia on mahdollista hyödyntää seurakuntien kasvatustyössä, esi-merkiksi kerhotoiminnassa.
Asiasanat: pyhäkoulu, uskontokasvatus, kristillinen kasvatus, seurakunta, varhaiskasvatus, oppimismenetelmät
Hakala, Neea & Ijäs, Noora. Lapsen silmin. Pyhäkoulumateriaalia Suomen Raa-mattuopistolle. Kauniainen, syksy 2014, 44 s., 1 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillinen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyönä tuotettiin pyhäkoulumateriaalia Suomen Raamattuopistolle. Opin-näytetyön tavoitteena oli tuottaa lasten hengellistä kasvua tukeva materiaali, jota muidenkin pyhäkoulun opettajien on helppo käyttää. Materiaali koostuu kuudesta eri pyhäkouluhetkestä. Jokaiselle hetkelle on oma aihe. Aiheet rakentuvat Raamatun lasten ympärille.
Materiaali koostuu kuudesta aiheesta, jotka ovat kuolema, Jumalan kiittäminen musiikin avulla, jakaminen, rohkeus, luottamus Jumalaan sekä lähetystyö. Yhtä aihetta on tarkoitus käsitellä yhden pyhäkoulukerran aikana. Pyhäkoulukerrat ovat rakenteeltaan kaikki samanlaisia. Alkuun on alkurukous, alkulaulu, kertomus, toiminnallinen osio, loppulaulu ja loppurukous. Toiminnallisissa osioissa on pyritty huomioimaan erilaiset oppijat. Pykäkoulukertojen toiminnalliset osiot ovat erilaisia. Toisissa leikitään, toisissa askarrellaan.
Opinnäytetyötä kirjoittaessa hyödynnettiin teoriakirjallisuutta lapsen kehityksestä, uskontokasvatuksesta, kristillisestä kasvatuksesta, sekä pyhäkoulun menetelmistä. Aiheet valittiin siten, että ne tukevat lapsen hengellistä kasvua. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyötahon toiveiden mukaisesti. Materiaalin luomisprosessin aikana oli tapaamisia Riitta-Maija Korhosen kanssa, joka vastaa pyhäkoulusta Suomen Raamattuopistolla.
Työn tuloksena oli kuuden pyhäkoulukerran pyhäkoulumateriaali. Materiaalia ko-keiltiin Suomen Raamattuopiston pyhäkoulussa. Jokaisen kerran jälkeen arvioitiin kerran toimivuutta ja tarpeen mukaan tehtiin muutoksia.
Jatkossa materiaalia on mahdollista hyödyntää seurakuntien kasvatustyössä, esi-merkiksi kerhotoiminnassa.
Asiasanat: pyhäkoulu, uskontokasvatus, kristillinen kasvatus, seurakunta, varhaiskasvatus, oppimismenetelmät