Komponenttipohjainen objektinhallinta pelinteossa
Hörkkö, Teemu (2014)
Hörkkö, Teemu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418431
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja esitellä komponenttipohjaiseen arkkitehtuuriin perustuvan objektinhallinnan perusteita erityisesti pelinkehityksen näkökulmasta. Ensin tarkoitus oli kirjoittaa pelimoottorin kehityksestä, mutta opinnäytetyön aihe rajautui vain komponenttipohjaiseen objektinhallintaan. Opinnäytetyön aihe-alue on silti ajankohtainen ja keskeinen osa nykyaikaisia pelimoottoreita.
Opinnäytetyön alussa esitellään perinteisen kehitystavan hyviä ja huonoja puolia ja vaihtoehtoinen lähestymistapa hyödyntämällä modulaarisempia komponentteja. Komponentteihin perustuva pelinkehitys on nopeampaa kuin perinteinen kankeampi luokkaperintään pohjautuva ohjelmointitapa. Modulaarisempi ohjelmistoarkkitehtuuri soveltuu paremmin pelintekoon, sillä peleissä tarvitaan useita eri objektityyppejä ja niiden rakentelu ja testaus on nopeampaa osista rakennettuina.
Lisäksi opinnäytteen aikana toteutettiin myös yksinkertainen loogisiin järjestelmiin perustuva komponenttipohjainen objektinhallinnan toteutus C++-ohjelmointikielellä. Opinnäytetyössä käydään alustavasti läpi luokkakaavioin ja koodiesimerkein sen toteutusta ja käyttämistä.
Opinnäytetyön alussa esitellään perinteisen kehitystavan hyviä ja huonoja puolia ja vaihtoehtoinen lähestymistapa hyödyntämällä modulaarisempia komponentteja. Komponentteihin perustuva pelinkehitys on nopeampaa kuin perinteinen kankeampi luokkaperintään pohjautuva ohjelmointitapa. Modulaarisempi ohjelmistoarkkitehtuuri soveltuu paremmin pelintekoon, sillä peleissä tarvitaan useita eri objektityyppejä ja niiden rakentelu ja testaus on nopeampaa osista rakennettuina.
Lisäksi opinnäytteen aikana toteutettiin myös yksinkertainen loogisiin järjestelmiin perustuva komponenttipohjainen objektinhallinnan toteutus C++-ohjelmointikielellä. Opinnäytetyössä käydään alustavasti läpi luokkakaavioin ja koodiesimerkein sen toteutusta ja käyttämistä.