Väriopin soveltaminen pelinkehityksessä : Visuaalisesti miellyttävän ja värinäön heikkoudet huomioivan väriteeman toteutus
Meriläinen, Minttu (2014)
Meriläinen, Minttu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919075
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sellaisen väriteeman suunnittelua videopeliin, joka on yhtäaikaisesti sekä visuaalisesti miellyttävä että värisokeat pelaajat huomioiva. Tarkoituksena on oppia soveltamaan väriopin perusteita pelinkehityksessä sekä löytää tapoja värinäön poikkeamien huomiointiin siten, ettei tarvitse tehdä liiallisia kompromisseja taiteellisessa näkemyksessä. Työn tavoitteena on myös poistaa tarve kehittää videopeliin erillinen värisokea-peliasetus, kunhan värinäön poikkeamat otetaan huomioon alusta alkaen pelin visuaalisessa suunnittelussa.
Teoriaosuudessa esitellään värin fysikaalista luonnetta, värinäön poikkeamien tyyppejä sekä väriopin perusteita. Havaitaan, että poikkeavan värinäön omaavat käyttäjät muodostavat suhteellisen suuren osan pelien kohdeyleisöstä. Värisokeuden erilaiset tyypit ja vakavuusasteet kuitenkin hankaloittavat värinäön heikkouksien huomioimista pelin graafisessa suunnittelussa. Väriopin sovellutuksia tarkasteltaessa puolestaan tulee ilmi, että monissa visuaalisesti onnistuneissa videopeleissä on hyödynnetty väriharmoniaa. Lisäksi huomataan, että videopeleille ominaisia värikonteksteja hyödyntämällä voidaan välittää pelaajalle viestejä sanattomasti. Lopuksi havainnollistetaan värinäön heikkouksien huomioimista pelinkehityksessä sävyvalintojen ohella esimerkiksi valöörierojen, symbolien ja kuviontien avulla.
Työn käytännön osuutena suunniteltiin ja toteutettiin uusi väriteema kolmiulotteisen strategiapelin peliympäristölle sekä koottiin ohjeistus värisokeiden pelaajien huomioimiseen projektin jatkokehityksessä. Toteutuksessa korostettiin erityisesti värimaailman tasapainottamista ja luettavuuden parantamista pelinäkymässä. Havaittiin, että väriharmoniat sopivat erinomaisesti peliympäristön väriteeman pohjaksi. Soveltamalla värioppia johdonmukaisesti kyettiin tekemään harkittuja parannuksia pelin visuaaliseen ilmeeseen ja antamaan merkitys eri värivalinnoille. Käytännön työssä käytetyt menetelmät ovat sovellettavissa lähes mihin tahansa peliprojektiin.
Opinnäytetyön keskeisenä havaintona todetaan, että värioppia hyödyntämällä voidaan parantaa pelin visuaalista ilmettä ja erityisesti luettavuutta sekä värisokeille että normaalinäköisille pelaajille. Todetaan, että tuomalla värioppi osaksi peligrafiikan koulutusohjelmia voitaisiin kannustaa opiskelijoita tekemään kokeiluja uudenlaisilla väriyhdistelmillä ja pohtimaan tekemiään värivalintoja. Tutkimuksesta on hyötyä erityisesti niille, jotka haluavat huomioida videopelin visuaalisessa suunnittelussa värinäön poikkeamista kärsivät pelaajat, mutta samanaikaisesti pitää tuotteensa ilmeen tasapainoisena ja miellyttävänä. Lisäksi sen avulla on mahdollista tutustua väriopin lyhyeen oppimäärään pelinkehityksessä.
Teoriaosuudessa esitellään värin fysikaalista luonnetta, värinäön poikkeamien tyyppejä sekä väriopin perusteita. Havaitaan, että poikkeavan värinäön omaavat käyttäjät muodostavat suhteellisen suuren osan pelien kohdeyleisöstä. Värisokeuden erilaiset tyypit ja vakavuusasteet kuitenkin hankaloittavat värinäön heikkouksien huomioimista pelin graafisessa suunnittelussa. Väriopin sovellutuksia tarkasteltaessa puolestaan tulee ilmi, että monissa visuaalisesti onnistuneissa videopeleissä on hyödynnetty väriharmoniaa. Lisäksi huomataan, että videopeleille ominaisia värikonteksteja hyödyntämällä voidaan välittää pelaajalle viestejä sanattomasti. Lopuksi havainnollistetaan värinäön heikkouksien huomioimista pelinkehityksessä sävyvalintojen ohella esimerkiksi valöörierojen, symbolien ja kuviontien avulla.
Työn käytännön osuutena suunniteltiin ja toteutettiin uusi väriteema kolmiulotteisen strategiapelin peliympäristölle sekä koottiin ohjeistus värisokeiden pelaajien huomioimiseen projektin jatkokehityksessä. Toteutuksessa korostettiin erityisesti värimaailman tasapainottamista ja luettavuuden parantamista pelinäkymässä. Havaittiin, että väriharmoniat sopivat erinomaisesti peliympäristön väriteeman pohjaksi. Soveltamalla värioppia johdonmukaisesti kyettiin tekemään harkittuja parannuksia pelin visuaaliseen ilmeeseen ja antamaan merkitys eri värivalinnoille. Käytännön työssä käytetyt menetelmät ovat sovellettavissa lähes mihin tahansa peliprojektiin.
Opinnäytetyön keskeisenä havaintona todetaan, että värioppia hyödyntämällä voidaan parantaa pelin visuaalista ilmettä ja erityisesti luettavuutta sekä värisokeille että normaalinäköisille pelaajille. Todetaan, että tuomalla värioppi osaksi peligrafiikan koulutusohjelmia voitaisiin kannustaa opiskelijoita tekemään kokeiluja uudenlaisilla väriyhdistelmillä ja pohtimaan tekemiään värivalintoja. Tutkimuksesta on hyötyä erityisesti niille, jotka haluavat huomioida videopelin visuaalisessa suunnittelussa värinäön poikkeamista kärsivät pelaajat, mutta samanaikaisesti pitää tuotteensa ilmeen tasapainoisena ja miellyttävänä. Lisäksi sen avulla on mahdollista tutustua väriopin lyhyeen oppimäärään pelinkehityksessä.