Videopelisuunnittelun hyödyntäminen fyysisessä korttipelissä
Mähönen, Aku (2014)
Mähönen, Aku
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919061
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimiskohteena on videopelien ja perinteisten korttipelien suunnittelutavoilla toteutettu perinteinen korttipeli suunnitteluvaiheesta fyysisesti toteutetuksi peliksi asti. Työssä selvitetään pelin merkitystä ja eri pelien ominaisuuksia, käydään läpi video- ja korttipelien eroja ja niissä esiintyviä puutteita sekä videopeleistä hyödynnettäviä osa-alueita.
Teoriaosuus työssä käy läpi lyhyesti ja yleisellä tasolla asioita. Opinnäytetyön pääpaino on käytännön toteutuksessa. Huomiota on kiinnitetty pelin suunnitteluprosessiin ja -ratkaisuihin pelaajan kokemuksen kannalta. Videopelisuunnittelun yhdistäminen korttipeleihin vaatii paljon suunnittelua ja huolellista testausta koko projektin läpi.
Työssä toteutettiin viimeistelty korttipeli, jota voi myydä valmiina tuotteena. Projekti alkoi peliyhtiö Roviolle myytävänä pelisuunnitelmana, mutta projektin edetessä tavoite muuttui myytävästä suunnitelmasta valmiin tuotteen kehittämiseksi.
Teoriaosuus työssä käy läpi lyhyesti ja yleisellä tasolla asioita. Opinnäytetyön pääpaino on käytännön toteutuksessa. Huomiota on kiinnitetty pelin suunnitteluprosessiin ja -ratkaisuihin pelaajan kokemuksen kannalta. Videopelisuunnittelun yhdistäminen korttipeleihin vaatii paljon suunnittelua ja huolellista testausta koko projektin läpi.
Työssä toteutettiin viimeistelty korttipeli, jota voi myydä valmiina tuotteena. Projekti alkoi peliyhtiö Roviolle myytävänä pelisuunnitelmana, mutta projektin edetessä tavoite muuttui myytävästä suunnitelmasta valmiin tuotteen kehittämiseksi.