Innostu ja opi liikentestä -liikennekasvatuksen tehtäväkirja
Poikajärvi, Laura (2014)
Poikajärvi, Laura
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on esikouluikäisille lapsille suunniteltu liikennekasvatustehtäväkirja, joka tukee aikaisemmin opinnäytetyönä toteutettua liikennekasvatusopasta. Tarkoituksena oli tuoda liikennekasvattajalle vaihtoehtoisia tapoja käsitellä oppaan sisältöjä lasten kanssa. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui liikennekasvatustehtäväkirja.
Lisäksi pidettiin Saimaanharjun päiväkodin esikouluryhmässä liikennekasvatustuokioita lukuvuonna 2011-2012. Projektiopintojen tarkoitus oli testata opinnäytetyönä tehtyä Innostu ja opi liikenteestä –liikennekasvatusopasta, joka oli aikaisempien sosionomi-opiskelijoiden projektiopintona vuonna 2010-2011 suorittaman liikennekasvatuksen tuotos. Oppaan sisältämät tuokiot eivät kuitenkaan kaikki sopineet vilkkaaseen poikapainoitteeseen esikouluryhmään, jolle piti tehdä vaihtoehtoisia tehtäviä.
Idea opinnäytetyöhön tuli työelämälähtöisesti, kun työelämän edustaja ehdotti kokoamaan jo tehdyistä tuokioistani tehtäväkirjan, jota voisi jatkossa käyttää oppaan tukena. Opinnäytetyön on toiminnallinen, ja siinä on Innostu ja opi liikenteestä -liikennekasvatusoppaan tuokioiden sisältöihin liittyviä tehtäviä. Tehtäväkirjaa tehtäessä otettiin huomioon tuokioista saatu palaute.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu lähteistä, jotka käsittelevät esikoulua ja –opetusta, esikouluikäistä oppijaa, liikennekasvatusta sekä erilaisia menetelmiä. Liikennekasvatustuokiot on suunniteltu hyödyntäen aikaisemman opinnäytetyön aiheita sekä Liikenneturvan liikennekasvatusmateriaaleja.
Liikennekasvatus on tärkeä ja ajankohtainen aihe esikoululaiselle, joka on aloittamassa peruskoulun. Peruskoululainen kulkee usein itsenäisesti kodin ja kou-lun väliä, joten hänen on tärkeä tietää turvallisen liikkumisen perusteet sekä oman että muiden turvallisuuden vuoksi. Esikoulussa suoritettavan liikennekasvatuksen tavoitteena olisi antaa lapselle tarvittavat tiedot ja taidot turvalliselle koulutielle.
Lisäksi pidettiin Saimaanharjun päiväkodin esikouluryhmässä liikennekasvatustuokioita lukuvuonna 2011-2012. Projektiopintojen tarkoitus oli testata opinnäytetyönä tehtyä Innostu ja opi liikenteestä –liikennekasvatusopasta, joka oli aikaisempien sosionomi-opiskelijoiden projektiopintona vuonna 2010-2011 suorittaman liikennekasvatuksen tuotos. Oppaan sisältämät tuokiot eivät kuitenkaan kaikki sopineet vilkkaaseen poikapainoitteeseen esikouluryhmään, jolle piti tehdä vaihtoehtoisia tehtäviä.
Idea opinnäytetyöhön tuli työelämälähtöisesti, kun työelämän edustaja ehdotti kokoamaan jo tehdyistä tuokioistani tehtäväkirjan, jota voisi jatkossa käyttää oppaan tukena. Opinnäytetyön on toiminnallinen, ja siinä on Innostu ja opi liikenteestä -liikennekasvatusoppaan tuokioiden sisältöihin liittyviä tehtäviä. Tehtäväkirjaa tehtäessä otettiin huomioon tuokioista saatu palaute.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu lähteistä, jotka käsittelevät esikoulua ja –opetusta, esikouluikäistä oppijaa, liikennekasvatusta sekä erilaisia menetelmiä. Liikennekasvatustuokiot on suunniteltu hyödyntäen aikaisemman opinnäytetyön aiheita sekä Liikenneturvan liikennekasvatusmateriaaleja.
Liikennekasvatus on tärkeä ja ajankohtainen aihe esikoululaiselle, joka on aloittamassa peruskoulun. Peruskoululainen kulkee usein itsenäisesti kodin ja kou-lun väliä, joten hänen on tärkeä tietää turvallisen liikkumisen perusteet sekä oman että muiden turvallisuuden vuoksi. Esikoulussa suoritettavan liikennekasvatuksen tavoitteena olisi antaa lapselle tarvittavat tiedot ja taidot turvalliselle koulutielle.