Kuluttajien hakusanakäyttäytyminen ja sen hyödyntäminen yrityksissä
Ruoho, Risto (2014)
Ruoho, Risto
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917470
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitin, millä tavoin kuluttajat käyttävät hakukoneita. Toteutin muutamalle yritykselle sekä kuluttajille kyselyt heidän hakukonekäyttäytymisestään, joiden avulla sain arvokasta tietoa, millä tavoin hakusanamainontaa kannattaa toteuttaa.
Otin selville, kuinka kuluttajat valitsivat hakutuloksiaan hakutulosten joukosta, mitkä asiat kiinnittivät heidän huomionsa ja mm. kuinka monta hakutulosta kuluttaja katsoi hakutuloksista.
Hakusanamainontaa hyödyntävien tai sitä harkitsevien yritysten on hyvä tietää, millä tavoin heidän kannattaa hakusanamainontaa tehdä. Kuluttajien käyttäytyminen on tässä avain-asemassa. Opinnäyteyössä saatiin selville, että yritysten kannattaa ehdottomasti panostaa hakukonemainosten sijoittuvuuteen hakutuloksissa, sillä suurin osa kuluttajista ei katso läpi montaa hakutulosta eikä –sivua. Lisäksi yritysten kannattaa todella tarkasti pohtia, minkälaisilla hakusanoilla he haluavat mainostensa tulla kuluttajien näkyviin. Mahdollisimman tarkat hakusanat mahdollistavat kaikkein potentiaalisimpien asiakkaiden saapumisen yrityksen kotisivuille.
Opinnäytetyössä tuli myös hyvin selkeästi ilmi, että kuluttajat käyttävät pääasiallisena hakukoneena Googlea. Tämä tarkoittaa myös sitä, että yritysten kannattaa panostaa hakusanamainontansa sinne.
Otin selville, kuinka kuluttajat valitsivat hakutuloksiaan hakutulosten joukosta, mitkä asiat kiinnittivät heidän huomionsa ja mm. kuinka monta hakutulosta kuluttaja katsoi hakutuloksista.
Hakusanamainontaa hyödyntävien tai sitä harkitsevien yritysten on hyvä tietää, millä tavoin heidän kannattaa hakusanamainontaa tehdä. Kuluttajien käyttäytyminen on tässä avain-asemassa. Opinnäyteyössä saatiin selville, että yritysten kannattaa ehdottomasti panostaa hakukonemainosten sijoittuvuuteen hakutuloksissa, sillä suurin osa kuluttajista ei katso läpi montaa hakutulosta eikä –sivua. Lisäksi yritysten kannattaa todella tarkasti pohtia, minkälaisilla hakusanoilla he haluavat mainostensa tulla kuluttajien näkyviin. Mahdollisimman tarkat hakusanat mahdollistavat kaikkein potentiaalisimpien asiakkaiden saapumisen yrityksen kotisivuille.
Opinnäytetyössä tuli myös hyvin selkeästi ilmi, että kuluttajat käyttävät pääasiallisena hakukoneena Googlea. Tämä tarkoittaa myös sitä, että yritysten kannattaa panostaa hakusanamainontansa sinne.