WELCOME TO LINNALA PLAY SCHOOL! : – Perehdytyskansio englantipainotteiseen Linnalan leikkikouluun
Sallinen, Mirva; Ylönen, Anita (2014)
Sallinen, Mirva
Ylönen, Anita
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016088
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Sallinen, Mirva & Ylönen, Anita. Welcome to Linnala play school! Perehdytyskansio englantipainotteiseen Linnalan leikkikouluun. Pieksämäki, syksy 2014, 63 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + las-tentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme oli kehittämistyö, ja se tehtiin yksityiseen Savonlinnalaiseen Linnalan leikkikouluun. Leikkikouluun laadittiin perehdytyskansio, jonka tarkoituksena on helpottaa uuden työntekijän perehdytysprosessia. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kansio sisältämään kaiken oleellisen tiedon leikkikoulusta ja sen toimintatavoista. Pe-rehdytyskansion tarkoituksena on parantaa Linnalan varhaiskasvatuspalvelun laatua ja helpottaa uusien työntekijöiden, sijaisten ja harjoittelijoiden työn aloittamista.
Linnalan leikkikoulu on englantipainotteinen leikkikoulu, joka tarjoaa päivähoitoa ja esiopetusta 3−6-vuotiaille lapsille. Perehdytyskansioomme valittiin yhdessä Linnalan henkilöstön kanssa tärkeitä kokonaisuuksia, jotka auttavat uusia työntekijöitä oppimaan uuden työympäristön ja -toiminnan. Perehdyttäminen on opastusta, jolla uusi työntekijä oppii tuntemaan työpaikkansa, työnsä, työkaverinsa ja työhönsä liittyvät odotukset. Pe-rehdytyskansioon kerättiin tietoa leikkikoulun päivä- ja viikko-ohjelmasta, turvallisuu-desta, työntekijärakenteesta, palkkauksesta ja työterveyspalveluista. Perehdytyskansios-ta tehtiin myös muokattava versio tietokoneelle, jotta perehdytyskansion päivittäminen on helpompaa.
Opinnäytetyössä käsitellään perehdytyksen teoriaa ja perehdytystä ohjaavaa lainsäädän-töä. Perehdytyksen teorian lisäksi avataan käsitystä varhaiskasvatuksesta ja siitä, mitä tulee ottaa huomioon perehdyttäessä varhaiskasvatuksen henkilökuntaa. Raportin lo-puksi kuvaillaan prosessia siitä, miten perehdytyskansio sai lopullisen muotonsa.
Leikkikoululta kysyttiin palautetta jatkuvasti prosessin aikana sekä arvioitiin toistemme työskentelyä. Leikkikoulu oli tyytyväinen perehdytyskansioon ja sen selkeään ulko-asuun. Perehdytyskansio tulee varmasti käyttöön ja virtuaaliversion ansiosta sitä on helppo päivittää.
Asiasanat: perehdytys, työnohjaus, perehdytyskansio, varhaiskasvatus, leikkikoulu, päi-väkoti
Sallinen, Mirva & Ylönen, Anita. Welcome to Linnala play school! Perehdytyskansio englantipainotteiseen Linnalan leikkikouluun. Pieksämäki, syksy 2014, 63 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + las-tentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme oli kehittämistyö, ja se tehtiin yksityiseen Savonlinnalaiseen Linnalan leikkikouluun. Leikkikouluun laadittiin perehdytyskansio, jonka tarkoituksena on helpottaa uuden työntekijän perehdytysprosessia. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kansio sisältämään kaiken oleellisen tiedon leikkikoulusta ja sen toimintatavoista. Pe-rehdytyskansion tarkoituksena on parantaa Linnalan varhaiskasvatuspalvelun laatua ja helpottaa uusien työntekijöiden, sijaisten ja harjoittelijoiden työn aloittamista.
Linnalan leikkikoulu on englantipainotteinen leikkikoulu, joka tarjoaa päivähoitoa ja esiopetusta 3−6-vuotiaille lapsille. Perehdytyskansioomme valittiin yhdessä Linnalan henkilöstön kanssa tärkeitä kokonaisuuksia, jotka auttavat uusia työntekijöitä oppimaan uuden työympäristön ja -toiminnan. Perehdyttäminen on opastusta, jolla uusi työntekijä oppii tuntemaan työpaikkansa, työnsä, työkaverinsa ja työhönsä liittyvät odotukset. Pe-rehdytyskansioon kerättiin tietoa leikkikoulun päivä- ja viikko-ohjelmasta, turvallisuu-desta, työntekijärakenteesta, palkkauksesta ja työterveyspalveluista. Perehdytyskansios-ta tehtiin myös muokattava versio tietokoneelle, jotta perehdytyskansion päivittäminen on helpompaa.
Opinnäytetyössä käsitellään perehdytyksen teoriaa ja perehdytystä ohjaavaa lainsäädän-töä. Perehdytyksen teorian lisäksi avataan käsitystä varhaiskasvatuksesta ja siitä, mitä tulee ottaa huomioon perehdyttäessä varhaiskasvatuksen henkilökuntaa. Raportin lo-puksi kuvaillaan prosessia siitä, miten perehdytyskansio sai lopullisen muotonsa.
Leikkikoululta kysyttiin palautetta jatkuvasti prosessin aikana sekä arvioitiin toistemme työskentelyä. Leikkikoulu oli tyytyväinen perehdytyskansioon ja sen selkeään ulko-asuun. Perehdytyskansio tulee varmasti käyttöön ja virtuaaliversion ansiosta sitä on helppo päivittää.
Asiasanat: perehdytys, työnohjaus, perehdytyskansio, varhaiskasvatus, leikkikoulu, päi-väkoti