Visuaalinen viestintä osana yrityskuvaa - suunnitelma PULA-brändin luomiseksi
Ala-Uotila, Fanni (2014)
Ala-Uotila, Fanni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121419680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121419680
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee yrityksen visuaalista viestintää, sen merkitystä ja vaikutuksia yrityskuvan muotoutumiseen. Työn lähtökohtana on tuleva koru- ja muotoilualan yritys PULA, jossa vaikuttavat Kirsi Manninen, Susanna Yläranta sekä Fanni Ala-Uotila. PULAn visuaalinen viestintä hahmottuu työssä
design management -kokonaisuutena, jossa tuotteen, ympäristön sekä viestinnän visuaalisuudella sekä henkilöstön käyttäytymisellä pyritään vaikuttamaan tavoitemielikuvaan pääsemiseen.
Työssä avataan lyhyesti yrityskuvaan liittyviä käsitteitä sekä PULAn visuaalisen viestinnän lähtökohtia. Visuaalisuutta ja viestintää käsitellään yksilön,yhteisön ja yrityksen näkökulmasta. Työssä korostuu visuaalisuuden merkittävä rooli nykyajan markkinoinnissa ja näkyvyyden saavuttamisessa: se toimii huomion herättäjänä, mielikuviin vaikuttajana sekä brändin rakentajana.
Yrityksen visuaalisen ilmeen merkitystä yrityskuvalle havainnollistetaan nostamalla esimerkeiksi suomalaisia designalan yrityksiä, joiden visuaalinen viestintä on hallittua, kokonaisvaltaista sekä persoonallista. Työssä arvioidaan PULAn jo toteutunutta visuaalista viestintää sekä pohditaan tulevaisuuden näkymiä. PULAn visuaalista ilmettä kehitetään työssä määrittämällä logon käyttöohjeet, typografian periaatteet, tunnusvärit ja niiden käyttö sekä kuvailmaisun keinoja.
Työssä on luonnosteltu PULAlle käsialamainen kirjaintyyppi täydentämään PULAn typografiaa sekä viisi kuvaa, joita käytetään työssä pääotsikoiden taustalla. Sekä kirjaintyyppi että kuvat noudattavat PULAn visuaalista linjaa ja tukevat PULAn tavoitemielikuvaa.
design management -kokonaisuutena, jossa tuotteen, ympäristön sekä viestinnän visuaalisuudella sekä henkilöstön käyttäytymisellä pyritään vaikuttamaan tavoitemielikuvaan pääsemiseen.
Työssä avataan lyhyesti yrityskuvaan liittyviä käsitteitä sekä PULAn visuaalisen viestinnän lähtökohtia. Visuaalisuutta ja viestintää käsitellään yksilön,yhteisön ja yrityksen näkökulmasta. Työssä korostuu visuaalisuuden merkittävä rooli nykyajan markkinoinnissa ja näkyvyyden saavuttamisessa: se toimii huomion herättäjänä, mielikuviin vaikuttajana sekä brändin rakentajana.
Yrityksen visuaalisen ilmeen merkitystä yrityskuvalle havainnollistetaan nostamalla esimerkeiksi suomalaisia designalan yrityksiä, joiden visuaalinen viestintä on hallittua, kokonaisvaltaista sekä persoonallista. Työssä arvioidaan PULAn jo toteutunutta visuaalista viestintää sekä pohditaan tulevaisuuden näkymiä. PULAn visuaalista ilmettä kehitetään työssä määrittämällä logon käyttöohjeet, typografian periaatteet, tunnusvärit ja niiden käyttö sekä kuvailmaisun keinoja.
Työssä on luonnosteltu PULAlle käsialamainen kirjaintyyppi täydentämään PULAn typografiaa sekä viisi kuvaa, joita käytetään työssä pääotsikoiden taustalla. Sekä kirjaintyyppi että kuvat noudattavat PULAn visuaalista linjaa ja tukevat PULAn tavoitemielikuvaa.