Lyhytanimaation toteutus lapsille
Sundaramoorthy, Doney (2014)
Sundaramoorthy, Doney
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818841
Tiivistelmä
Opinnäyteyön päämääränä on käydä läpi lyhytanimaation tekoprosessia Blender 3D-mallinnus ohjelmalla. Lyhytanimaatio-osuudessa keskitytään lapsille suunnattuun animaatioon. Toisena tavoitteena on tutustuminen Blenderin työkaluihin ja opetella käyttämään ohjelmaa monipuolisemmin ja tehokkaammin.
Opinnäytetyössä käydään läpi suunnittelu, mallinnus ja animaatio vaiheet. Teoriaosuus sisältää teoriaa Blenderistä, hahmosuunnittelun perusteita ja lyhytanimaation ja animaation perusteet. Lapsille suunnatusta animaatiohahmon suunnittelemisesta käydään läpi vain yksi tapa, vaikka niitä onkin monia. Käytännönosuus sisältää itse hahmon mallintamisen, teksturoinnin, oman rigin kokoamisen ja lyhytanimaation tekemisen. Blenderin lisäksi teksturointiin käytetään Adobe Photsoshopia.
Lopussa huomattiin, kuinka monipuolinen ja tehokas työkalu Blender on. Toisaalta kuitenkin lyhytanimaatiossa käsin animointi on todella työlästä ja hidasta. Kuten kaikissa aloissa, myös tässäkin voidaan kehittyä vain tekemällä urakalla töitä sinnikkäästi.
Opinnäytetyössä käydään läpi suunnittelu, mallinnus ja animaatio vaiheet. Teoriaosuus sisältää teoriaa Blenderistä, hahmosuunnittelun perusteita ja lyhytanimaation ja animaation perusteet. Lapsille suunnatusta animaatiohahmon suunnittelemisesta käydään läpi vain yksi tapa, vaikka niitä onkin monia. Käytännönosuus sisältää itse hahmon mallintamisen, teksturoinnin, oman rigin kokoamisen ja lyhytanimaation tekemisen. Blenderin lisäksi teksturointiin käytetään Adobe Photsoshopia.
Lopussa huomattiin, kuinka monipuolinen ja tehokas työkalu Blender on. Toisaalta kuitenkin lyhytanimaatiossa käsin animointi on todella työlästä ja hidasta. Kuten kaikissa aloissa, myös tässäkin voidaan kehittyä vain tekemällä urakalla töitä sinnikkäästi.